IN's læserandel krymper

Aller-magasinet IN's læsere har været mest troløse, målt på modemagasinernes andel af læserne i 2. og 3. kvartal 2008 med samme periode i år. Nu tager Aller snak med Gallup.
Tine Brødegaard Hansen

Modemagasinet IN's andel af læserne af seks modemagasiner er faldet seks procentpoint fra 19,3 pct. i 2008 til 13,3 pct. i 2009, når man sammenligner andelene i 2. og 3. kvartal begge år.

IN er det eneste magasin, der stikker markant ud i MediaWatch' opgørelse over, hvor gode seks modemagasiner har været til at holde på læserne. De er ud over IN; Woman, Eurowoman, Bazar, Costume og Sirene.

Ny metode rammer IN
I Aller Media undrer udgiverdirektør Per Ingdal sig over det markante læsertab og bebrejder Gallups metodeændring, der ellers har til formål at være mere præcis end den tidligere læsertalsmåling.

"Vi må erkende, at overgangen til den nye målemetode har ramt IN hårdere end de øvrige kvindeblade. Hverken vi eller Gallup kan forklare den store forskel på det gamle læsertal og det nye, da IN ikke er faldet i oplag. Vi ved endnu ikke, hvorfor IN's læsertal er faldet relativt meget, men sammen med Gallup har vi igangsat en undersøgelse for at finde årsagen," siger Per Ingdal.

Metodeændringen gør det svært at sammenligne faktiske læsertal fra 2009 med tidligere læsertal, derfor sammenligner MediaWatch i denne måling modemagasinernes andel af det samlede antal læsere, som de havde i 2. og 3. kvartal 2008 med 2009.

'Mærkelig udvikling'
IN er kun gået cirka 3000 eksemplarer tilbage i oplag fra 1. halvår 2008 til 1. halvår 2009, det gælder også Eurowoman, så Per Ingdal mener ikke, at det kan forklare læsertabet.

"Hvis Gallup eller vi finder årsagen til IN's mærkelige udvikling i læsertallet, vil vi forsøge at rette op på tallet, men indtil da kan vi ikke gøre andet end at undre os over, at IN officielt har under 3,2 læsere pr. eksemplar, mens eksempelvis Eurowoman officielt har flere end 6,6 læsere pr. eksemplar. En så stor forskel på lignende blades læsertal pr. eksemplar, har jeg aldrig tidligere set gennem mine snart 20 år i branchen," siger Per Ingdal.

IN's læsertab er ikke umiddelbart kommet et af de øvrige modemagasiner til gode. Stillingskrigen er næsten uændret. Benjamins Costume og Woman går dog begge tre procent frem målt i læserandel, mens Egmont-bladet Sirene går en procent tilbage. Kun Egmonts Sirene har færre læsere (105.000) end IN (123.000) af de seks magasiner.

De tre store bladudgivere er alle repræsenteret med hver to modetitler i opmålingen. Typisk en titel til de yngre læsere og en til de lidt ældre. Aller Media; IN, Bazar. Bonnier/Benjamin Media; Costume, Woman. Egmont; Eurowoman, Sirene.

Markedsandelene udregnet som procent af det samlede læsertal for de seks modemagasiner i hhv. 2. og 3. kvartal 2008 og 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også