Oplag: Kvindeugeblade i offensiv

Femina og Alt for Damerne har gasset kraftigt op for oplaget i oktober sammenlignet med oktober 2008. De har fremgang på henholdsvis 15,6 pct. og 9,7 pct.
Tine Brødegaard Hansen

Oktoberoplaget viser kraftig stigning for Allers Femina og Egmonts Alt for Damerne i forhold til samme måned sidste år.

Femina går frem med 15,6 pct. til et oplag på 69.700 mod 60.300 i oktober 2008. I forhold til sidste måned er stigningen på næsten 14.000 eksemplarer. Dermed er det endnu ikke til at sige, om Feminas stigning holder, eller om oplaget lander på gennemsnittet for 2. halvår 2008 på 64.400 eksemplarer.

Alt for Damerne har næsthøjest oplagsstigning i oktober i år sammenlignet med sidste år. Bladet går 9,7 pct. frem til 69.100 eksemplarer. Dermed slår Femina konkurrenten på målstregen i netop denne måned, men det kan ændre sig mange gange, alt efter hvor mange marketingkroner forlagene hver især pumper i deres kvinde-flagskibe. Alt for Damernes gennemsnitlige oplag for 2. halvår 2008 lå på 65.575 eksemplarer.

Spørgsmålet er, om de to blade fremover fortsat vil ligge side om side, eller om en klar vinder vil vise sig for de to forskellige målgruppestrategier bladene har valgt.

Derudover halter Se og hørs oplag stadig efter niveauet fra sidste år og ligger 13,5 pct. under i oktober i år. Ifølge udgiverdirektør Per Ingdal satte finanskrisen sine spor i Se og hør-salget i løbet af fjerde kvartal 2008. Se og hørs tilbagegang kan derfor skrumpe, når udgivernes oplagstal for november er klar. Se og hør er det tredjestørste ugeblad målt på oplagstal efter Billed Bladet og Familie Journal.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også