Specialmedier går i støtte-offensiv

Danske Specialmedier ønsker en støttepulje på ti mio. kr. til netmedier og støtter det mest vidtgående af de tre scenarier fra udredningen om mediestøtten.
MediaWatch

Danske Specialmediers bestyrelse er klar med sit oplæg de politiske forhandlinger om næste medieforlig, der træder i kraft fra 2011-2014.

"Medieudredningen fremhæver, at en række specialmedier leverer indhold, der lever op til de mediepolitiske målsætninger, der bør støttes. Danske Specialmedier har med oplægget fremlagt forslag, der vil betyde, at en række specialmedier kan få styrket økonomien, så der bliver ressourcer til at styrke arbejdet med at producere indhold af høj kvalitet," siger Danske Specialmediers direktør Christian Kierkegaard i en meddelelse.

Udover ændringsforslag til de forskellige støtteordninger og til DR's udbredelse på nettet, støtter bestyrelsen i Danske Specialmedier det tredje og mest vidtgående scenarie i udredningen om mediestøtten, det såkaldte 'meritteringsscenarie'. Arbejdet med det bør sættes i gang i løbet af den næste medieforligs-periode.

Udvidelse af ugeavispuljen
Bestyrelsen lægger blandt andet op til, at ugeavispuljen udvides fra ti til 55 mio. kr. Det vil gavne de blade, der 'minder om dagblade' men ikke udkommer lige så ofte, heriblandt Weekavisen, Ingeniøren og Computerworld. Men Specialmedierne vil også gøre op med kravet om, at bladet skal henvende sig til en bred kreds af læsere. Støtten skal kunne gives både til kommercielle udgivere og til foreningsudgivne blade.

Distributionsstøtten
Distributionsstøtten til dagbladene skal der ikke røres ved ifølge oplægget, men der skal ske en årlig regulering af den samlede distributionsstøtte til dagblade og ugeaviser i forhold til udviklingen i det støtteberettigede oplag.

Bladpuljen
Bladpuljens pengetank skal øges med cirka 13 mio. kr., foreslår Specialmedierne. Den bliver i 2010 på 42,5 mio. kr. og giver distributionsstøtte til blade med indhold af almennyttige eller humanitær karakter eller inden for områderne kultur, undervisning, miljø og religion. Men både kommercielt udgivne blade og foreningsblade skal kunne få del i støtten og det vil kræve ca. 10 mio. kr. ekstra. Derudover skal støtten til blade med oplag under 3000 øges med to til tre mio. kr. på grund af Post Danmarks stigende portopriser.

Internetmedier
De såkaldt 'fritstående internetmedier', der altså ikke er del af en større mediekoncern, skal have del i en støttepulje på ti mio. kr., der skal gå til udviklings- og etableringsstøtte.

DR
DR's tiltag på nettet skal både værdi- og markedstestes og DR skal forpligtes til at inddrage fritstående netmedier som underentreprenører til DR's portaler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også