Basserne på vej med onlineblad

Tegneseriebladet Basserne relancerer sit site og udkommer som onlineblad.
Tine Brødegaard Hansen

Jens Fup, S'janten, Generalen og frk. Olsen. Langt de fleste kender figurerne der slår sig løs på snart 60. år i Mort Walkers striber.

Selvom det næsten er så 'old school', som det kan blive, er bladet en stabil succes, der kræver få redaktionelle medarbejdere, ofte har udsolgt på sine tre annoncesider og er på vej med nye digitale satsninger.

"I det nye år er vi klar med at forsøge nye serier til Basserne som onlineblad og vores opdaterede hjemmeside er færdig i starten af 2010," siger chefredaktør Michael G. Nielsen, der har stået i spidsen for bladet de seneste 20 år.

Test af tegneserier
Det nye basserne.dk skal blandt andet bruges til at teste de øvrige tegneseriestriber, der er afgørende for bladets succes. I dag udgør Basserne lidt under halvdelen af bladet, mens resten indeholder en række serier såsom Garfield, Zits, Hagar og et udvalg af nyere danske tegneserier bl.a. Im Beruf.

Hver anden uge sælger Egmont Serieforlaget 13.792 Basse-blade og der er i gennemsnit 201.000 læsere af hvert blad. Det viser tal fra Dansk Oplagskontrol og Gallup fra 1. halvår 2009. Bladets oplag er steget med cirka 1000 eksemplarer siden 2. halvår 2008.

For nogle år siden solgte Basserne cirka 20.000 eksemplarer, så sank oplaget, og nu går det lidt frem, har bladet fundet sit niveau nu?

"Nej det stiger endnu mere. Nu ser vi nemlig, at børn og unge hopper med på vognen, og dermed vokser vores kundeunderlag. Nogle køber måske kun hvert andet eller tredje blad, derfor prøver vi at være så aktuelle som muligt med temanumre som 'Vild med dans', der bliver til 'Bag om dansen' i Basseuniverset. Jeg tror, at vi stiger til et oplag på 20.000 i løbet af 2010," siger Michael G. Nielsen.

Hvornår løber I tør for Basse-striber?

"Det gør vi ikke. Basserne har 200 millioner læsere verden over, og der tegnes nye hver dag. Mort Walker (seriens skaber, red.) har syv sønner, der alle sammen er involveret i foretagendet. Det er en helt lille Basse-fabrik de har, så leverancerne er fremtidssikret."

Ingen annonce-afhængighed
Annoncer er ikke afgørende for bladet, hvis omkostninger ikke når op i nærheden af redaktionelt tunge blade, siger produktchef for Basserne Martin Oesten og tilføjer:

"Vi ligger ikke søvnløse, selvom der ikke er en eneste annonce i bladet."

Bagsiden behøver han dog ikke bekymre sig om. Den har Hjemmeværnet sat sig på i to år. Derudover er 'Just Eat' også en flittig annoncør, "enhver ægte Basse-fan spiser jo pizza'er," som Michael G. Nielsen siger.

Bladets egen markedsføring får snart et skub med annoncer i Allers gratisblad 'Chili'.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også