Oplag: Kig Ind taber hver fjerde blad i september

Solstrålehistorierne er fortsat Billed Bladet og Ude og Hjemme, mens Kig Ind dropper 25 procent.
Tine Brødegaard Hansen

Ugebladsfeltets mest ustabile rytter i øjeblikket er Allers sladderblad Kig Ind. I august gik bladets oplag frem med 10,8 procent i forhold til august 2008. I september tager bladet til gengæld et oplagsfald på 25,7 procent til 60.700 eksemplarer. (Se grafer i slutningen af artiklen)

Det kan hænge sammen med målgruppen, mener chef for printmedier i Carat, Gitta Steffenen. Ifølge Allers udgiverdirektør Per Ingdal, er den primært kvinder mellem 15 og 29 år.

"Kig Inds oplag har svinget meget, det henvender sig til et ungt publikum mens de øvrige sladderblade primært købes af voksne eller forældre, hvorefter familiens unge læser det. Samtidig adskiller Kig Inds konkurrenceplatform sig fra de andre sladderblade, for eksempel laver sites som msn.dk et ungt alternativ på nettet med gossip, mode- og livsstil."

I betragtning af, at Kig Inds målgruppe er så forholdsvis snæver, ligger oplaget så i den pæne ende?

"Ja, men det afhænger meget af, at der er gode historier som sælger. Ser man på andet halvår 2008, hvor det gennemsnitlige oplag var på cirka 65.000, er Kig Ind tæt på det niveau i septembertallet for i år. Så oplagsfaldet på 25,7 procent i forhold til september 2008 må forklares med, at der har været en ekstraordinær god historie sidste år," siger Gitta Steffensen.

Hun tror dog ikke på, at oplaget kan hæve sig væsentligt så længe målgruppen primært er unge kvinder.

Billed Bladets oplag i fortsat vækst
Billed Bladet er igen Allers oplagsdarling i september og går frem med 5,2 procent sammenlignet med september sidste år til 197.400 eksemplarer. Kampagner med Barnaby-dvd'ere i bladet samt en 'Dirty Dancing'-dvd i forbindelse med skuespiller Patrick Swayzes død er uden tvivl med til at fremme salget, men også historisk er Billed Bladets oplagstal i den pæne ende og ligger eksempelvis over niveauet for ti år siden, hvor oplaget i 1999 var på cirka 190.000 eksemplarer.

Se og hør taber fortsat oplag. I september var oplaget på 161.800 eksemplarer, et fald på 12,2 pct. sammenlignet med september sidste år. Oplaget halter også efter både i forhold til gennemsnittet for 2. halvår 2008 og 1. halvår 2009. Det kan forklares med, at bladet skal finde sig til rette med en redaktionel linie under en ny chefredaktør, mener Gitta Steffensen.

Der blev solgt 65.300 færre ugeblade i september i år sammenlignet med september sidste år, når man ser på Egmonts og Aller Media familie-, sladder- og kvindeugeblade tilsammen. I alt var ugebladenes septemberoplag stadig på imponerende 1.270.600 eksemplarer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også