Benjamin har set bunden

Første kvartal var slemt og andet kvartal var værre, men nu lysner det for Benjamin Media, siger adm. direktør Jan Lehrmann.
Tine Brødegaard Hansen

Krisen har fjernet fedtmarmoringen hos mange medievirksomheder, også hos Benjamin Media, der i marts i år lukkede tre licensmagasiner og fyrede 25 ansatte. Efter to onde kvartaler, tror adm. direktør Jan Lehrmann, at den mørke årstid bliver langt lysere for Benjamins magasiner.

"Loyaliteten er reetableret for abonnenter og i løssalget og enkelte knapper lyser grønt nu. Første kvartal i år var slemt, andet kvartal var værre, men i tredje kvartal vil vi se, at det går opad igen," siger Jan Lehrmann.

Vækst i 2011
Dog vil 3. kvartal ikke nå trejde kvartal sidste år til sokkeholderne, mener han. Først i 2010 vil væksten igen begynde, men krisen har ikke kun været af det onde.

"Alle medievirksomheder får fedt på sidebenene i de gode år, men det bliver skåret væk, når markedet går tilbage. Der er klart kommet mere konkurrence om færre penge, men på den måde bliver man endnu mere kosteffektiv og innovativ, for ens forretning afhænger af det," siger Jan Lehrmann.

I marts lukkede Benjamin Media de tre licensmagasiner Cosmopolitan, Arena og FHM og sagde farvel til 25 medarbejdere. Marts 2009 var også måneden, hvor Bonnier Publications blev 100 procent-ejer af Benjamin Media, i forbindelse med at Benjamins stifter, Johnny Laursen, trak sig ud af selskabet.

"Beslutningen om at lukke vores licensmagasiner var vores egen og havde ikke noget direkte at gøre med, at Bonnier overtog det fulde ejerskab, men selvfølgelig ønskede vi at aflevere en pæn butik til dem," siger Jan Lehrmann.

Iværksætterånden retur
Organisationsændringerne i forbindelse med nedskæringerne har været med til at få iværksætterånden tilbage i Benjamin, mener han.

"Det har givet en mere direkte forbindelse mellem ledere og medarbejdere. Jeg føler, at Benjamin igen er blevet den lille, hurtige spiller, vi var for tre til fire år siden, hvor vi traf beslutninger, når vi mødtes på gangene og hele tiden udviklede nye ideer."

Produktudviklingen gælder især den medievirkelighed, der ligger lige rundt om hjørnet, men som endnu ingen kender.

"Der er ingen tvivl om, at fremtidens medier vil udspille sig på elektronisk papir eller på en bærbar e-reader som 'Kindle 2' er et af de første eksempler på, men der er mange andre under opsejling. I det lys afprøver vi onlinemagasiner for magasinet 'M'. De er en form for lærepenge, vi betaler for at være klar til næste skridt. Derudover er det imponerende, at læserne bruger fem til seks gange så lang tid på onlinemagasiner som på vores sites. Den involvering og loyale brugeradfærd er interessant for annoncørerne."

Flere indtægtskilder
Onlinemagasiner giver dog stadig ikke flere annoncekroner, end mediernes øvrige sites, konstaterer Jan Lehrmann, men finder det ok, indtil der er tilstrækkeligt med brugere til at ændre billedet. Derudover skal Benjamin opdyrke flere indtægtskilder.

"Vi tænker mere i at skabe events og annoncesamarbejder. Derudover skal vores site stylegallery, hvor man kan uploade fotos med gademode, eksporteres til nogle af de over tyve lande, som Bonnier er til stede i."

Stylegallery er lavet i et samarbejde med Msn, der også gælder msnstyle.dk, hvor Benjamin leverer indhold fra magasinerne til Msn's livsstils-site. Nærmere er Jan Lerhmann ikke klar til at komme de nye forretningsideer, men de er udtryk for, at Benjamin skal drage fordele af Bonniers enejerskab.

"Der er naturligvis synergieffekter mellem Bonnier og os, særligt når det gælder ekspertviden og deres internationale position. Derudover er der ikke ændret noget i arbejdsgangen, siden Bonnier blev eneejere. Det er en meget decentral organisation, og bestyrelsen og beslutningsgangene er de samme som før."

Sparringspartneren væk
'Før' var også da stifter Johnny Laursen stadig var en del af Benjamin, men heller ikke hans afgang giver efterskælv i Benjamin.

"Johnny var en fantastisk entreprenør i alle årerne. Men han var også god til at overgive sine opgaver til andre over i længere periode , så det har ikke været en D-dag for os, at han stoppede. Men vi har alle mistet en fantastisk god sparringspartner," siger Jan Lehrmann.

I 2008 fik Benjamin Media et resultat før skat på 34,7 mio. kr., det næsthøjeste nogensinde.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også