Ingdal: Se og hør stærkt tilbage

Ugebladene har ædt kraftige oplagsfald, og selvom oplagskurvens mundvige igen peger opad, er den store udfordring at forny bladene nænsomt.
Tine Brødegaard Hansen

Se og hør har med et oplagsfald på næsten 20.000, lidt det største tab blandt ugebladene. Det betyder ikke, at læserne har ændret sladdervaner, mener udgiverdirektør i Aller Media, Per Ingdal. 

"Ugebladsmarkedet blev ramt af finanskrisen, som så mange andre. Det største tab tog Se og hør i fjerde kvartal 2008, da finanskrisen satte ind. Vores analyser viser, at det skyldes, at Se og hørs købere er i gruppen af unge familier, der er den gruppe danskere, der blev mest skræmte over krisen og blandt andet frygtede for deres job. Den gode nyhed er, at de vender tilbage nu. Siden marts har Se og hør haft en jævnt stigende oplagskurve, hvilket ser ud til at fortsætte her efter sommerferien."

Se oplagsudviklingen i slutningen af artiklen, eller her.

Per Ingdal tør ikke spå om, hvorvidt alle Se og hørs tabte læsere vender tilbage. I juli måned i år solgte bladet 173.700 eksemplarer. Det kan dog ikke måle sig med juli-salget i 2008 på 196.500 eksemplarer, som skyldtes at man hver uge kunne købe en ny James Bond dvd med Se og Hør. Inden da lå 2008-salget i de 180.000.

Mediebureau: Se og hør-linie kan afskrække læsere
Når Se og hørs oplagsnedgang skal forklares, peger kontaktchef i IUM, Linda Christensen på bladets redaktionelle linie som en af årsagerne.

"Se og hør har en klar profil som klassens frække dreng. Selvom det appellerer til mange af de trofaste læsere, så kan det også i disse moralske tider afskrække andre. Spørgsmålet for Se og hør er nok, hvordan de fornyer sig, for at tiltrække nye læsere, mens de samtidig holder fast i de nuværende læsere."

Derimod er klassens dengse, Billed Bladet, i oplagsfremgang.

"Billed Bladet har levet på en positiv bølge over de senere år. Der er ingen tvivl om, at nøglen til Billed Bladet succes skal findes i, at det med sin meget klare positionering og fokus på de kongelige har ramt en nerve i samfundet. Aldrig før har der været så meget interesse for de kongelige," siger Linda Christensen.

Kig Ind-opskrift succes i udlandet
Allers tredje sladderblad, Kig Ind, er en oplagsmæssig efternøler til de Se og hør og Billed Bladet, og det halter cirka 47.000 eksemplarer efter Egmonts billigugeblad Her og nu. Det kan hænge sammen med Kig Inds forholdsvis smalle målgruppe, der primært er kvinder mellem 15 til 29 år.

"Kig Ind blev oprindeligt lanceret som et modsvar til Her og Nu, der var en kopi af Billed Bladet. I dag kan man ikke sammenligne de to blade. Kig Ind har 100 procent fokus på Hollywood-stjernernes skandaler, og kombinerer sladderen med shoppingtips om mode og skønhed. En cocktail der tiltaler de unge læsere," siger Per Ingdal.

Linda Christensen bekræfter, at Kig Ind har godt fat i de unge kvinder, men kunne stå stærkere.

"Kig Ind har ikke fået så godt fat rent positioneringsmæssigt. En af grundene kan være, at de sidder mellem to stole. Vil man læse om mode og skønhed, så vælger man i stedet nogle af eksperterne på dette området, som modemagasinerne. I udlandet ser man gode eksempler på gossipmagasiner, f.eks. Gala, som har fået rigtig godt fat med en positionering med fokus på såvel sladder som mode og glamour. I Danmark er dette fænomen dog ikke slået igennem endnu," siger Linda Christensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også