MediaWatch

Se og hør-oplag dykker

Der er dømt oplagsfald til ugebladene med Se og hør som topscorer på minussiden. Alligevel tiltrækker fire Aller-titler stadig over en halv million læsere ugentligt.

Se og hørs oplag dykker med tæt på 20.000 eksemplarer (18.470) fra 1. halvår 2008 til 1. halvår 2009. Konkurrenten Billed Bladet, der også udgives af Aller, holder derimod stand med et oplag på 192.750 eksemplarer og taber kun ca. 2000. Det viser nye tal fra Dansk Oplagskontrol. Se grafen i slutningen af artiklen.

Til gengæld er Se og hør topscorer med 743.000 ugentlige læsere, når det gælder læsertallene for sladder-, familie- og kvindeugebladene, mod nummer to på listen, Billed Bladet, der har 689.000 læsere.

Læsertallet er dog mindre vigtigt for de to ugeblade, idet deres annonceindtægter typisk er begrænset sammenlignet med den indtægt, de får, via et stort løssalg hver uge.

Også et andet Aller-ugeblad Kig Ind er oplagsramt og går næsten 7.000 eksemplarer tilbage fra 1. halvår 2008 til 2009 og lander på 60.412. Egmont-bladet Her og nu, som det er sat i verden for at stjæle læsere fra, klarer sig derimod bedre som 'billigugeblad' med et minimalt oplagsfald på ca. 1500 eksemplarer til 107.823.

Stort fald til Aller-flagskib
Aller er naturligt nok hårdets ramt af oplagsfald, alene fordi Aller udgiver langt de fleste ugeblade. Det vigtige familie-flagskib, Familie Journal, må tåle et fald på 9400 eksemplarer til 185.052. Det er dog stadig det næsthøjeste oplag af alle ugeblade, og læsertallet når op over en halv million hver uge.

Også Allers andet familieugeblad, Ude og hjemme, holder fortsat en komfortabel oplagsafstand på ca. 15.000 eksemplarer til konkurrenten fra Egmont, Hjemmet.

Kvindekamp tilspidses
Der er sat spotlight på kvindeugebladene hos udgiverne Aller og Egmont, som er ved at relancere Femina og Alt for damerne.

Alt for damernes oplag falder i 1. halvår 2009 med 2000 eksemplarer mere end ærkekonkurrenten Femina, som til gengæld har et lavere oplag. Med nye chefredaktører på begge blade, skal det blive interessant at se, hvilket blad der får mest held til at samle flere yngre læsere uden at tabe de loyale ugebladskøbere.

Egmonts andet bud på et kvindeugeblad til en ældre målgruppe end Alt For Damerne, Hendes Verden, falder med næsten 5000 eksemplarer til et oplag på 39.000 og ligger dermed næstlavest på listen over ugebladenes oplag.

Det kan tyde på, at målgruppen er svær at tilfredsstille, da også Allers bud på et mere modent kvindeblad, Søndag, får oplagssmæk og falder med ca. 7300 eksemplarer i 1. halvår 2009.

Samlet fald på seks procent
I alt er ugebladsoplaget for de udvalgte ugeblade faldet med ca. seks procent fra 1. halvår 2008 til 1. halvår 2009. Det er nu på næsten 1,3 millioner eksemplarer ugentligt.

Oplagsstyrkeforholdet er klart i Allers favør med 942.792 eksemplarer mod Egmonts i alt 355.975 eksemplarer.

Kilde: Dansk Oplagskontrol, kontrollerede halvårstal

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere