TNS Gallup: Ny 'bladvaluta' bedre

Læsertal er den primære valuta, når medier og mediabureauer forhandler annoncepriser. For magasiner og ugeblade fik en ny metode debut med tallene for 1. halvår 09.
Tine Brødegaard Hansen

Dagbladene har siden januar hver måned slugt en metodeændring, der for nogle har resulteret i nedjusterede læsertal. Men ugebladene og magasinerne er først med de seneste læsertal for 1. halvår 2009 trådt ind i TNS Gallups nye metodetider, der adskiller sig afgørende fra de tidlige målemetoder og derfor gør, at de nye læsertal ikke kan sammenlignes direkte med sidste års.

Oveni hatten er metodeændringerne for ugeblade og magasiner mere omfattende end for dagbladene, forklarer Morten Kromann-Larsen (foto), direktør i TNS Gallup:

"Ændringerne sker for at gøre læsertallene mere valide og bladbranchen og bureauerne har samarbejdet om at frigive læsertallene efter den nye metode for første gang 1. september i år."

Den primære ændring er, at der er kommet nye svarmuligheder for ugeblade og magasiner, som mere præcist prøver at afgøre, hvor ofte læserne har haft fingrene i et bestemt ugeblad eller magasin.

"Svarpersonerne har mulighed for en mere nøjagtig angivelse af deres lejlighedsvise læsning, og det kan resultere i lavere læsertal for ugeblade og magasiner med mange sporadiske læsere, der f.eks. kun læser mediet hos frisøren eller kun køber det en gang imellem," siger Morten Kromann-Larsen.

Derudover har mange magasintitler, der minder om hinanden.

”Udfordringen er at sikre, at svarpersonerne ved, hvad de svarer på. I det nye skema indsamles flere af de grundlæggende medieoplysninger i spørgeskemaet, hvor der er mulighed for at vise bladets logo. Det giver mindre forveksling af titlerne på de forskellige magasiner," slutter Morten Kromann-Larsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også