Eurowoman har flest læsere per blad

Egmonts Eurowoman har dobbelt så mange læsere per magasin som konkurrenterne Costume og IN, men Costume og Woman taber færrest læsere.
Tine Brødegaard Hansen

Opdateret. Hele seks kvinder læser hver måned i et eksemplar af Egmonts 'Eurowoman', viser de nye læsertal og oplagstal. Det er cirka dobbelt så mange læsere per blad, i forhold til 'Costume' fra Benjamin Media og 'IN' fra Aller Media. Til gengæld er Benjamins Costume og Woman de eneste blade med oplagsfremgang blandt modemagasinerne.

Tre læsere per blad er ikke nok, mener forlagsredaktør i Aller Media Per Ingdal.

"Det undrer jeg mig over, for IN er et meget bredt appellerende blad, og tre læsere per blad er forholdsvis lidt, især når man tænker på magasinernes lange salgsperiode over en hel måned," siger han og tilføjer:

"Vi stiller ikke spørgsmålstegn ved den nye måde at opgøre læsertal på, men vi må understrege, at annoncørerne stadig får den samme vare og påvirker det samme antal mennesker uanset metoden."

Også Benjamins adm. direktør Jan Lehrmann noterer sig, at de nye læsertal cementerer, at der er stor forskel på, hvor mange læsere modebladene tiltrækker per eksemplar.

"Det er dybest set mærkeligt, at et modemagasin ikke har mere end cirka tre læsere per blad. Det er for lidt og meget mindre end Eurowoman. Men sådan har det altid været for Costume, vi er begyndt at vænne os til tanken. Vores undersøgelser af læsernes vaner viser, at de åbner det mange gange og gemmer magasinet. Det har en nedadgående effekt på, hvor mange der læser det, fordi man ikke giver det videre til veninder eller familie, men det giver til gengæld annoncørerne et mere udtalt loyalitetsforhold."

Den nye måling af læsertal, har givet en generel nedjustering til alle magasiner sammenlignet med den gamle, men i kategorien modemagasiner, er den nye metode nådigst mod 'Costume' og 'Woman', hvor forskellen sammenlignet med den tidligere metode er på 11.000 og 20.000 læsere.

Det går hårdest ud over 'IN', der har næsten 100.000 færre læsere i de nyeste Galluptal for 1. halvår 2009 end med den gamle måling fra 1. halvår 2008.

I lighed med Egmonts Eurowoman går IN cirka 3000 eksemplarer tilbage i det månedlige oplag, mens både Womans og Costumes oplag går lidt frem.

Mediebureauernes primære fokus er normalt på læsertal, men selvom de er vigtige, gør det ikke nødvendigvis den store forskel for annoncemarkedet, der i juli lå i index 61 for ugeblade og magasiner.

"Vi sidder ikke i et optursmarked med masser af penge at dele ud af. Markedet er stagnerende, så selvom magasinerne havde vundet læsere, er det ikke læsertallene der afgør, hvor mange penge annoncørerne har at bruge," siger print director på Mediaedge.cia, Jane Ravn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også