Bådmagasinet slår magasiner sammen
Fra på torsdag udkommer Bådmagasinet to magasiner "Bådmagasinet Sejl" og "Bådmagasinet Motor" i ét og samme magasin "Bådmagasinet Sejl & Motor".
Bådmagasinet valgte i begyndelsen af 2008 at splitte deres stof op på de to magasiner henvendt til henholdsvis sejlsports- og motorbådsfolket. Men trods stabile oplagstal for begge magasiner på mellem 9000 og 10.000 eksemplarer er tiden er løbet fra den model.
"Da vi splittede magasinet op i 2008 gik trenden rigtig meget mod nichemagasiner - jo mere niche, jo bedre. Men den udvikling har finanskrisen sat en stopper for. Vores oplagstal har været stabile på begge blade, men annoncemarkedet har ikke kunnet følge med - det blev for meget niche, selvom vi har utrolig godt fat i bådbranchen," siger Søren Øverup, der i stil med mange andre magsinerudgivere har oplevet et drop i annoncemarkedet på 20-25 procent.
Det nye Bådmagasinet Sejl & Motor bliver på 132 sider, hvor stoffet om henholdsvis sejl- og motorbåde fortsat vil være adskilt i magasinet, men altså fremover kommer i samme omslag. Samtidig hæves prisen på magasinet med en femmer til 49,95,- for at matche prisen på konkurrenten, BådNyt.
"Mere end en nedskæring er det her en manøvre, der ruster os fremadrettet, og som er blevet godt modtaget i branchen. Der er mange annoncører, der overlapper de to stofområder, og som nu slipper for at skulle vælge, om de vil satse på at være i det ene eller andet magasin, f.eks. inden for bådudstyr, finansiering og forsikring," siger Søren Øverup.
- LR