Magasiners bolig-boble brister

Annoncemarkedet straffer boligmagasinerne med fald i annonceomsætningen på ca. 50 pct.
Tine Brødegaard Hansen

Mindre marketingbudgetter og fokus på kortsigtet salg får annoncørerne til at svigte boligmagasinerne.

Brutto-omsætningen på annoncer i Bo Bedre, Boligliv og Boligmagasinet er blevet kraftigt barberet med cirka 50 procent fra januar til april sammenlignet med samme periode i 2008. Det viser tal mediebureauet IUM.

Over en halv million månedlige læsere og et oplag på cirka 85.000 eksemplarer (2. halvår 2008, Dansk Oplagskontrol) er ikke nok til at redde Bonniers 'Bo Bedre' fra en tilbagegang i bruttoannonceomsætningen på 50 procent. De nærmeste forfølgere, Egmonts 'Boligliv' og Benjamin Medias 'Boligmagasinet' er også hårdt ramt med en tilbagegang på 55 og 42 procent.

Forblændet idé
Print director Linda Christensen fra IUM bifalder langt fra, at annoncørerne flygter fra magasinerne. Hun forklarer tendensen med en form for salgspanik.

"Lige nu taler annoncørerne om taktik og om at skabe salg. De har en forblændet idé om, at det ikke kan gøres via magasinerne på den korte bane, og at det bedre gøres via f.eks. dagbladene. At bruge magasinerne, når man har en kvindelig målgruppe, er dog yderst kosteffektivt versus dagbladene, hvor der er mere spild i form af flere mandlige læsere. Samtidig kan magasinerne bruges meget mere taktisk, end hvad vi ser i dag. Læserne vil gerne inspireres og drømme, men de bruger i høj grad også magasinerne som et shopping katalog, og læserne vil faktisk gerne gøres opmærksomme på gode tilbud i annoncer," siger Linda Christensen.

Samme argumentation, det fra mediebureauernes side, samt tallene for annoncefaldet, gælder for modebladene, hvor magasindirektørerne ikke umiddelbart mener, at det er nødvendigt at ændre redaktionel linie og at de i forvejen tænker meget kommercielt.

Index 74
Fra januar til maj ligger magasiner og ugeblade som samlet mediegrupper i index 74, det vil sige 26 procent under niveauet for samme periode sidste år, ifølge tal fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB), der måler den del af annonceomsætningen, der går via mediebureauerne. I maj isoleret set lå magasiner/ugeblade i index 59.

Tallene skal læses med forbehold for, at IUM vurderer annonceomsætningen på baggrund af de priser, de selv forhandler for annoncørerne samt Gallup Adfacts, der ugentligt måler alle tekstsideannoncer og beregner annonceinvesteringerne på basis af mediernes listepriser, uden at tage højde for eventuelle rabatter.

I 2. halvår 2008 havde Boligliv et læsertal på 90.000 og et oplag på 29.017. Boligmagasinets læsertal var på 166.000, mens oplaget var på 31.692.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også