Aller på vej med e-magasiner

Aller Press arbejder på at udvikle e-magasiner, der skal supplere de trykte magasiner.
Tine Brødegaard Hansen

I over 100 år har trykte ugeblade og magasiner været levevejen for Aller Press, men nu kaster kvinde-bladenes kæmpe sine kræfter ind i et digitalt eksperiment, der kan gøre e-magasiner til en ny del af forretningen.

Processen er netop sat igang, og det står derfor ikke klart, om e-magasinerne bliver udgjort af Allers nuværende printmagasiner, eller om der skal udvikles helt nye magasinprodukter til nettet.

"Det må tiden og forretningen vise. Udviklingen følger pengene," siger magasindirektør i Aller Press Pernille Aalund.

Hvad er et e-magasin?
Men hvad et e-magasin overhovedet er, er også til diskussion i Aller, siger hun:

"Er et e-magasin bare et trykt magasin, der er online og med bladrefunktion? Og er vores hjemmesider ikke allerede på vej til at blive en kombination af det, som e-magasinet kan, nemlig integrationen af tv/video, lyd, interaktion og indholdet fra et traditionelt magasin?"

Pernille Aalund kan ikke nærmere løfte sløret for, hvad de digitale diskussioner på Aller vil munde ud i, simpelthen fordi det ikke ligger fast. I første omgang gælder overvejelserne primært det redaktionelle indhold, men typisk er e-magasiner, såsom Berlingske nye Rejseliv, kendetegnet ved flere billeder og videoer og mindre tekst.

Men, siger Pernille Aalund:

"Vi laver ikke alle de her øvelser, uden at det har til formål at munde ud i nogle konkrete produkter."

Shop, club og communities del af e-magasiner
Aller er dog allerede i dialog med annonce- og sponsorpartnere, som finder perspektiverne interessante. Blandt andet har e-magasiner den fordel, at man nøjagtigt kan måle hvem der læser bladene, hvad de læser og hvor længe. Men indtægterne skal ikke komme fra annoncer alene, der satses på stærk integration af shop, club og communities generelt. Annonceindtægterne på nettet halter dog indtil videre langt efter print.

"Eftersom vi meget præcist kan måle effekten på nettet, mener flere, at priserne vil komme til at matche de eksisterende printpriser, hvad angår de store brands. Men konkurrencen vil blive massiv, derfor ingen spådomme," siger Pernille Aalund.

Selskabet Netpublications har udviklet en digital platform til e-magasiner, og har allerede et samarbejde med Allers gratismagasin Where2go. Derudover laver Netpublications også selv e-medier og direktør Torben Aagaard ønsker, at selskabet bliver et digitalt Aller.

Det er ikke umiddelbart en melding, der ryster Allers magasindirektør.

"Vi samarbejder jo i forvejen med Netpublications, de har platformen, vi har indholdet, det kunne være et udmærket match. Men inden for det seneste halve år, er der dukket en række selskaber op som kæmper om at skabe den bedste platform til e-magasiner, så må vi se, hvem der vinder på lang sigt."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også