Læsertal giver Chili 20 pct. annonceløft

Høj vækst i læsertallene har givet annonceomsætningen hos Chilli en stigning på 20 procent i første halvår.
Tine Brødegaard Hansen

I første halvår i år, der i Chili Groups skæve regnskabsår går fra oktober til marts, er annonceomsætningen steget med 20,3 pct. sammenlignet med samme periode året før.

For april måned er tendensen den samme, mens majregnskabet endnu ikke er afsluttet, oplyser adm. direktør for Chili Group, Rikki Sølling, der tilføjer: 

"Væksten er beregnet ud fra de eksisterende medier, det vil sige dem, vi har i dag, som vi også havde sidste år. Det skyldes blandt andet, at instore magasinerne Skøn og Kiwis læsertal er steget eksplosivt. Samtidig har vi reduceret omkostningerne, det bevirker, at resultatet for 08/09 bliver meget bedre end året før."

Ud over Kiwi og Skøn tæller gratismedierne også Chili, Frikvarter og Where2go.

Lukninger forbedrer resultat
I regnskabsåret 07/08 indkasserede Chili Group et underskud på 22 millioner kroner.

"Vi har løftet omsætningen ved at fokusere på de bedste medier og ved at tilpasse os, som vi har gjort i løbet af efteråret, hvor vi lukkede Mand og Vinkel (in store gør-det-selv magasin). Det var nødvendigt med det annoncemarked, der allerede var, og med krisen foran os at fjerne de medier, der var tabsgivende," siger Rikki Sølling.

Krisen får Chili Group, der ellers har haft fuld fart på nylanceringerne, til at flyve lavt i år.

"Risikoen ved vores egne udgivelser er meget høj, lykkes vi ikke med dem, er tabene betydelige, derfor er der ikke nylanceringer i støbeskeen i år. Vi må se, hvordan markedet ser ud til næste år."

Kul på client publishing
Af samme grund skal der skrues op for Allers client publishing-afdeling, som hører under Chili Group.

"Vi skal have fuldt kul på client publishing både på print og digtalt. Derfor har vi ansat Heidi Lundehøj som ny chef for afdelingens ti medarbejdere.

Derudover sker der omstruktureringer i Chilis organisation, hvilket for nylig mødte kritik fra den afgående chefredaktør i Where2go, Rasmus Øhlenschlæger.

"Grundtanken er at skabe en større afdeling, Chili Kultur, med en leder. Vi har tre magasiner hvis stofområder overlapper på nogle punkter; Chili, Frikvarter og Where2go. Men vi går ikke på kompromis med den journalistiske kvalitet, og det er fortsat Majse (Njor, red.) og Karen (Pallisgaard, red.), der skal skrive magasinet."

Rasmus Øhlenschlæger kritiserede endvidere, at Chili-bladene og Where2go skal dele indhold, men Rikki Sølling siger:

"Indholdsdelinger er ikke aktutelt, det handler mere om at få inspiration ved at sidde sammen, det er sjovere at være 12 på en redaktion end at være to. Som afgående leder kan man synes, at man afgiver suverænitet ved at arbejde tættere sammen med de andre blade, men vi tror, det er sjovere for de ansatte, og vi har vurderet at en leder for afdelingen er nok."

Også salgsafdelingen flytter sammen og bliver på i alt 30 personer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også