'Bilen' på gaden i dag

'Bilen' fra Berlingske Media er på gaden i dag, men mediabureau frygter, at de internationale koncepter, der betaler høj licensafgift, er de mest skrøbelige.
Per Fanefjord Laursen

Berlingske Medias nye bilmagasin er på gaden i dag. Berlingske Media er nu udgiver og producent af verdens største bilmagasin, Auto Bild i Danmark, som udkommer under navnet "Bilen".

Media Director hos Mediacompany, Niels Skjøth, har endnu ikke haft det nye magasin i hånden, men finder det helt logisk, at Berlingske Media går i magasinbranchen.

Han peger på, at man allerede har journalisterne til at skrive om biler, rejser, og bolig, der er stor erfaring med distribution, og hertil har koncernen en lang række medier, hvor de "gratis" kan markedføre magasinerne.

At udgive et bilmagasin på basis af konceptet fra Autobild virker også logisk, mener Niels Skjøth. Dog kan han frygte meget store krav til salget, da Axel Springer, som ejer konceptet, tager sig et pænt stort fee hos Berlingske Media.

"Jeg noterer mig, at nogle af de magasiner, som lukker i øjeblikket, er dem som er del af et internationalt koncept med et hertil tilknyttet fee."

Niels Skjøth ser en anden risikofaktor i, at Berlingske Media ved at gøre brug af bilstof fra nogle af de andre medier, bevæger sig på et knivsæg, da læsere af fx BT eller Berlingske Tidendes biltillæg ikke har lyst til at se næsten samme artikel i Bilen - Autobild eller omvendt.

Magasinet udbydes på 2.000 danske løssalgssteder. Bilen ledes redaktionelt af Jon Arskog.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også