Lisbeth Knudsen: Flere magasiner på vej

Berlingske Media opretter et selvstændigt datterselskab, Berlingske Magasiner, til den magasindivision, der bl.a. skal stå for den danske udgave af Auto Bild.
Louise Reseke

Da Berlingske Media i går annoncerede, at de d. 30. april også går ind på markedet for købemagasiner med lanceringen af magasinet "Bilen", var det et strategisk træk, der bare havde ligget og ventet på den rigtige timing. Den rigtige timing viste sig, da den tyske mediekoncern Axel Springer og Forlaget de Luxe afbrød deres samarbejde om udgivelsen af verdens største bilmagasin, Auto Bild, i Danmark. 

"Vi har længe gået med tanker og overvejelser om at udnytte vores redaktionelle indhold til at udgive magasiner, og da det så kom til et brud mellem Forlaget de Luxe og Axel Springer, synes vi det var helt naturligt at gå ind og diskutere mulighederne med Axel Springer. Strategien er, at vi nu samler alle de kræfter og redaktionelle kompetencer, vi i forvejen har på bilstoffet på Berlingske, B.T. og  Midtjyske Medier og udnytter synergieeffekten," siger Lisbeth Knudsen.

Det er ifølge Lisbeth Knudsen en tilfældighed, at det bliver bilstoffet, der skal fungere som løftestang for den magasindivision, Berlingske Media nu opretter.

"Vi har haft kig på forskellige områder, men det var først da muligheden her kom, at vi valgte at slå til. Det betyder, at vi nu etablerer en magasindivision i et selvstændigt datterselskab, der kommer til at hedde Berlingske Magasiner, der skal stå for magasingrenen," siger Lisbeth Knudsen, der ikke har nogle kommentarer til, hvornår det næste magasin kommer fra Berlingske Media, men:

"Der kommer flere," bekræfter hun.

Marked under pres
I en tid, hvor hele printmarkedet er under hårdt pres, kan det være svært at se logikken i, at Berlingske og Lisbeth Knudsen, der indførte web-first strategien som noget af det første som ny chefredaktør på Berlingske, nu vælger at investere i print. Men logikken er god nok, understreger koncernchefen.

"Hvis man er et lille, nyt forlag, så er det et meget risikofyldt marked at begive sig ud i, men det er vi ikke. Vi etablerer magasindivisionen i tæt sammenhæng med vores øvrige produkter, og det er synergitanken i det, der er attraktiv forretningsmæssigt. Det ville ikke være interessant for os at udgive magasiner, der ikke har relation til det, vi i øvrigt beskæfitger os med. Det er det totale medietilbud, vi satser på," siger Lisbeth Knudsen.

Risikerer I ikke at kanibalisere på eget stof ved at udgive det i magasinform?

"Jo, hvis det kun var vores eget stof, vi udnyttede. Men her har vi adgang til en stor mængde stof via partnerskabet med Axel Springer, og det gør forskellen," siger Lisbeth Knudsen, der ikke giver meget for den kritik, der i går lød fra Forlaget de Luxe, der efter bruddet med Axel Springer har planer om at lancere et eget bilmagasin, der lige som Berlingskes også får navnet "Bilen".

"Vi var sådan set de første til at have det navn, eftersom vi har haft et biltillæg på Berlingske, der har heddet Bilen i mange år. Det snuppede de (Folrlaget de Luxe, red.) til et magasin for et par måneder siden, men det giver dem ikke ejerskab over navnet," siger Lisbeth Knudsen.

Markedsføringsmuskel i brug
Den danske udgave af Auto Bild har hidtil haft et oplag på 12.000 ex., fordelt på 10.000 i løssalg og 2000 i abonnement, men den fordeling må gerne blive mere lige fremover.

"Magasinmarkedet er i høj grad afhængig af abonnementsalg især i tider som nu, hvor annoncesalget er svagt, men vi satser på begge dele. I kraft af Berlingske Media har vi en meget stor markedsføringsmuskel, som vi kan trække på i den forbindelse," siger Lisbeth Knudsen.

Når Berlingske bevæger sig ind på sit nye forretningsområde, betyder det også, at mediekoncernen kommer til at konkurrere med magasinhuse, der i modsætning til Berlingske Media ikke kan få del i mediestøtten. Det kan måske få nogle bladhuse op af stolen, men ikke lisbeth Knudsen.

"Den distributionsstøtte, Berlingske Media modtager, dækker hverken helt eller halvt distributionen af avisen. De omkostninger, det kræver at drive dagbladsredaktioner, der har en demokratisk rolle, er så enormt store. Det er godt, at mediestøtten findes, men den gør ikke så stor en forskel her, at den er konkurrenceforvridende," siger hun. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også