Nyt Helse-magasin skal kæmpe hårdt

Det nye magasin Helse Family får sin sag for på markedet, vurderer Gitta Steffensen fra mediabureauet Carat.
Michelle From Hoxer

I dag udkommer et af de tre nye Helse-magasiner med fokus på sund livsstil, som direktør i Vermø A/S, Jan Ørum Vermø, i februar stolt fortalte om. Det første nummer i rækken bliver Helse Family, som modsat modermagasinet koster 40 kroner og kan købes i landets kiosker.

Chef for printmedier hos mediabureauet Carat, Gitta Steffensen, ser positivt på initiativet omkring de nye sundhedsmagasiner, men hun vurderer, at konkurrencen på markedet er hård og kan være en næsten umulig opgave at løfte.

Gennem de senere år er kvindeugebladene begyndt at gå mere ind i sundhedsstoffet og flere nye magasiner på området er dukket op, som Bonniers Sund Nu og Aktiv Træning. Dertil kommer de allerede etablerede magasiner som I Form, der også står stærkt. 

”Lige nu er der rigtig hård kamp om kunderne, så jeg tror, de får det svært. Det handler om at få god sammenhæng i det,” siger Gitta Steffensen.

Brandets fordele og ulemper
Da Jan Vermø for et par måneder siden fremlagde planerne om de nye magasiner, der skal udkomme med hver anden måned, lagde han især vægt på styrken ved at bruge det etablerede brand Helse. Gitta Steffensen ser dog også ulemper ved at benytte et eksisterende navn.

”Helse har traditionelt haft et modent publikum og været forbundet med sygdom. I sammenligning med nogle af de andre magasiner på området, kan det derfor virke passivt. I den forbindelse kan det være godt at nedtone brandet og få gjort magasinerne mere køberorienterede og indbydende,” siger Gitta Steffensen.

Forsiden denne måned prydes af en stor, smilende familie i grønne omgivelser. Som Gitte Steffensen ser det, henvender den sig til nogenlunde samme målgruppe som Femina og Ude og Hjemme, det vil aldersmæssigt sige mellem 30 og 50.

Der ryddes op
Også på annoncørsiden kommer de nye magasiner efter Carat-direktørens bedste overbevisning til at skulle slås for deres sag. Medmindre de har en stor fællesaftale til alle magasiner, siger hun.

”Vi er på vej mod en polarisering, og der bliver ryddet godt op i rækkerne. Selv mange af mastodonterne har været nødt til at skære ind til benet,” siger Gitte Steffensen.

Hun fortæller videre, at en af de udfordringer, der foruden annoncørernes tilbageholdenhed gælder i nedgangstid, er købernes konservatisme. Danskerne køber det de allerede kender, når pengene er få. Og derfor kan de nye magasiner ende med at ligge ukøbte hen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også