Annoncefald lukker Benjamin-blade

Giftig kombination af annoncer i bakgear og for mange mandemagasiner har slået bunden ud af Arena, Cosmopolitan og FHM, der alle lukker.
Tine Brødegaard Hansen

I februar går annonceomsætningen for magasiner og ugeblade tilbage med 18 procent sammenlignet med sidste år, viser de seneste DRRB-tal.

Det overrasker ikke Carats mediechef for printmedier, Gitta Steffensen, at Benjamin Media tager konsekvensen af markedssituationen og lukker FHM, Arena og Cosmopolitan, som det kom frem i går.

Hun konstaterer, at Arena har været presset i mange år, at oplaget har været faldende for Cosmopolitan, mens FHM var i gang med en relanceringsproces.

"FHM var tættest på at overleve, men også det blad har levet meget af annoncer, og de falder ufattelig meget. Hvor annoncørerne før havde råd til to eller tre titler, har de kun råd til at tage den bedste titel nu, det er for Benjamin Media mandemagasinet M og Woman."

Derudover slås mandemagasinerne for meget på samme banehalvdel.

"Der er ikke plads til så mange rene livsstilsblade til mænd, så snart de er over 30 vælger de i højere grad interessemagasiner om videnskab, penge eller mad."

Egmont kan stå for kommende lukninger
Nu har både Aller Press og Benjamin Media svunget kniven over urentable magasiner.

"Man kan kun gisne om, hvornår Egmont melder ud om lukninger. Boligmagasinet Rum, som ikke har haft lang tid på markedet og kommer ind på det i en recession, kan være en mulighed."

Benjamin Medias resterende magasiner kan håbe på at få gevinst ved lukningerne, fordi der bliver færre at vælge imellem, mener Gitta Steffensen.

Udrensningen i mandetitlerne var en nødvendighed, mener lektor på Århus Universitet Karen Klitgaard Povlsen med speciale i magasiner.

"Det er tydeligt på det engelske marked, at der har været en fantastisk stor tiltro til mandetitlerne, men der har tendensen været vigende tendens i de senere år, det kommer nu til Danmark. Der var for mange magasiner til den yngre storbymand til at markedet kunne bære det, men det er naturligvis forstærket af, at annoncørerne svigter."

Benjamins adm. direktør Jan Lehrmann erkender, at der har været en overkapacitet af mandemagasiner på markedet.

"Det har været underskudsgivende projekter uden lys for enden af tunnelen. Vi har kæmpet de seneste to år for at gøre dem til gode investeringer, men kan konstatere at vi ikke inden for en overskuelig årrække kan vende udviklingen."

Også de licenspenge, der skal betales for at udgive internationale brands som FHM, Cosmopolitan og Arena har tynget Benjamin-bladene, der nu lukker.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også