Chili-magasiner i kraftig læservækst

Læserkurven for Chili Groups gratismagasiner 'Skøn' og 'Kiwi' peger opad, men færre annoncepenge i bladmarkedet kan hindre økonomisk gevinst.
Tine Brødegaard Hansen

Flere læsere har kastet sig over gratismagasinerne 'Skøn' og 'Kiwi', men det bringer ikke nødvendigvis magasinerne på den grønne annoncegren.

'Skøn' har en stigning i læsertal på 61 pct. fra 2. halvår 2007 til 2. halvår 2008 til 279.000 læsere. Kiwi stiger i samme periode med 16 pct. til 471.000 læsere, men med ca. samme oplag.

Chili Groups kommercielle direktør, Susanne Hedegaard, er klar over, at 2009 også kan blive et sejt træk for de Aller-ejede gratismagasiner, men ser alligevel potentiale for vækst.

"Tiderne er med os, for forbrugerne overvejer, hvad de skal bruge deres penge på. Gratismagasinerne Kiwi og Skøn er et godt alternativ til betalingsmagasiner og med samme høje kvalitet. Og så gør det jo heller ikke noget, at vi er distribueret i henholdsvis Netto, som har en kundestrøm månedligt på tre millioner og Matas med en kundestrøm på en millioner månedligt. Så potentialet er stort."

Chili Group trak ned på Allers årsregnskab for 2008, hvordan vil I vende udviklingen i 2009?

"Ved at se nøje på omkostninger i forhold til indtægter og at vende hver en krone for at optimere driften. Vi arbejder efter devisen 'rettidig omhu', og alle medarbejdere knokler på livet løs. Vores regnskabsperiode startede 1. oktober 2008, og vores bundlinie er forbedret med 40 procent sammenlignet med samme periode sidste år."

Færre annoncekroner
Mediabureauet Carats chef for printmedier, Gitta Steffensen, bekræfter, at 'Skøn' og 'Kiwis' stigning i læsertal vil gøre indtryk på annoncørerne, men det er kun første step. Dernæst kommer vurderingen af, om det er de rigtige læsere, om kvaliteten af bladene er i orden ,og om annoncørerne vil associeres med en gratisudgivelse samt de butikker, Matas og Netto, hvor de findes.

"Generelt er holdningen blandt annoncørerne, at annoncer i gratisblade skal købes billigere end købemagainer, men både forbrugernes og annoncørernes barrierer over for gratismagasiner er ved at blive nedbrudt, det hjælper finanskrisen med til, fordi folk ikke føler de har råd til at købe magasiner og blade."

Men en stigning i læsertal er ikke i sig selv den direkte vej til annoncørernes pengepung, siger Gitta Steffensen.

"I øjeblikket har hele magasinmarkedet - både gratis og betalte udgivelser - færre annoncørkroner, så selv om 'Skøn' og 'Kiwi' får jublende læsertal, er annoncørmængden der ikke," siger Gitta Steffensen.

Skøn og Kiwi udkommer en gang om måneden og bliver uddelt i henholdsvis Matas og Netto.

Chili Group har i 2008 lukket gratismagasinet 'Mand' og et gør-det-selv magasin i samarbejde med Silvan.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også