Bonnier-chef: Stor oplags-uro i 09

Fem ud af ni Bonnier-titler går tilbage, viser nye oplagstal. Flere fald i 2009 kan ikke forhindres. Relanceringer og web-markedsføring er modtrækket.
Tine Brødegaard Hansen

Solide titler som Bo Bedre, I Form og National Geographic er blandt de Bonnier-magasiner, hvis oplag går tilbage i 2. halvår af 2008, viser nye tal fra Dansk Oplagskontrol.

Bortset fra National Geographics tab på 17,5 pct., taber de to andre titler ca. fem pct. sammenlignet med samme tid sidste år. Selv om Bonnier Publications netop har offentliggjort et pænt trecifret millionoverskud, vækker udviklingen bekymring hos viceadm. direktør Jens Henneberg.

"Vi oplever, at folk tøver med at tegne abonnement. Det kommer vi til at mærke hele året. Der er knyttet stor usikkerhed til vores oplag i år."

Klassisk strategi fejler
Et strategisk skifte i markedsføringen skal tæmme den negative udvikling.

"Vores klassiske markedsføringsmekanismer virker ikke længere, så vi udfaser brugen af reklamebrochurer og kuponhæfter. Til gengæld virker telemarketing og internet. En af vores strategiske måder at sikre oplaget på, er at få abonnenter ind via magasinernes websites. Det fungerer godt på I Forms relancerede site, og de er mere loyale abonnenter, for det er et bevidst forbrugsvalg at tegne abonnement, når man befinder sig i magasinets univers på nettet."

Derudover skal en nyansat webredaktør lede relanceringen af Illustreret videnskab og Historie på nettet.

Det Bonnier-ejede 'National Geographic' har succes med web-tv i USA, hvilket Jens Henneberg finder interessant at udnytte mere på de danske sites.

"Men levende billeder skal bruges, hvor de giver mening. Det er nemmere at få demonstreret en motionsøvelse, og det er mere spændende at se en løve nedlægge en antilope end at læse om det. Men web-tv skal ikke bare bruges til at vise nogen, der udtaler sig til et kamera."

Allerede nu, kan man ifølge Jens Henneberg ikke opholde sig længe på nettet uden at se en Bonnier-annonce, men i 2009 skal en større andel af kampagnetrykket gå via egne sites.

Relancering af magasin
Men hos Bonnier er man forberedt på fortsat oplagsfald i 2009.

Bonnier-bladet, der bløder mest, er Gør Det Selv, der er gået tilbage med 22 procent sammenlignet med sidste år. Samme fald var der i 2. halvår af 2007. Nu skal bladet relanceres.

"Vi regner med at relancere Gør Det Selv om få måneder. Et af de privilegier, vi har i magasinbranchen, er, at når vi fornyer magasinerne, påvirker det oplaget positivt og vedvarende. Når aviserne laver ændringer, selv efter mange gode tanker, bliver de ikke belønnet af læserne. Det tror vi vil ske med 'Gør-det-selv', selv om folk bygger mindre om."

Boligmagasinernes ubestridte konge, Bo Bedre, går tilbage med fem procent. Det skyldes intensiveret konkurrence fra udfordrere som Egmont-bladet 'Rum' og Bolius' 'Bedre hjem'.

"Men 'Bo Bedre' er stadig en suveræn nummer et, der er langt ned til konkurrenterne, inklusiv vores eget Bolig Magasinet, selv om vi forventer, at 'Bo Bedre' mister mere af sit oplag i 2009. En del af læserne køber nemlig primært bladet, når de skal have lavet nyt køkken eller ombygninger. Dem bliver der færre af i de nuværende konjunkturer."

'Bo Bedre' har et gennemsnitligt oplag på næsten 85.000 eksemplarer, mens konkurrenter Egmonts BoligLiv og Rum har et oplag på ca. 29.000 og 16.000 eksemplarer ifølge de nyeste oplagstal. Aller Press' Mad&Bolig kommer tættest på Bo Bedre med et oplag på ca. 37.000.

Det vil heller ikke overraske Jens Henneberg, hvis et oplag på et andet af Bonniers flagskibe kommer mere i knæ i 2009. Det gælder I Form, der nu har et oplag på ca. 52.000, som andre motionsmagsiner ikke umiddelbart kommer i nærheden af. Inklusiv Bonniers to nye sundhedssatsninger Aktiv træning til mænd og Sund Nu til kvinder over 45 år, som begge har et oplag på ca. 26.000 eksemplarer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også