Bonnier taber på Modemagasinet

Bonnier Publications ville ikke redde Modemagasinet og må vinke farvel til værdien af sin andel på 35 pct., når magasinet går konkurs.
Tine Brødegaard Hansen

PR Media og Bonnier kunne ikke nå til enighed om yderligere kapitalindskud i de skrantende gratismagasiner Modemagasinet og Børnemagasinet. Nu er forlaget bag, PR Media, gået i betalingsstandsning, og det betyder tab for Bonnier Publications, der ejer 35 pct., siger Jens Henneberg, viceadm. direktør for Bonnier Publications.

"Vi mener, at det drejer sig om en betalingsstandsning henimod en konkurs. Vi har været mindretalsaktionærer og ejet 35 pct. I løbet af 2008 blev der behov for yderligere kapital i selskabet, så vi ydede et relativt stort lån. Det var ikke tilstrækkeligt, men vi ønskede ikke ensidigt at yde merkapital til selskabet og kunne ikke opnå enighed om, at hvert part skulle komme med en andel svarende til aktieposten. Altså at vi stod inde for 35 pct. af lånet, mens Rina Mardal stod inde for de resterende 65 pct."

Hvor meget taber Bonnier Publications, hvis det ender i konkurs for PR Media?

"Så bliver værdien af vores aktier nul, og der er meget lidt sandsynlighed for, at vi får det lån, vi har ydet selskabet tilbagebetalt."

"Det kan man ærge sig over, men forskellige forhold såsom det dårlige efterårskvartal gjorde, at samarbejdet ikke gik, som vi ønskede. Det vil ikke i nævneværdig grad påvirke vores resultat, men selvfølgelig ville vi helst have været det foruden," siger Jens Henneberg.

Rina Mardahl nævner, at hun arbejder på nye, annoncefinansierede projekter. Kan I forestille jer at genoptage samarbejdet hen ad vejen?

"Vi betragter vores forretningsmæssige samarbejde med Rina Mardahl som afsluttet."

1. januar 2008 købte Bonnier Publications sig ind i PR Media med 25 pct., der siden blev hævet til 35 pct., målet var at opnå 100 pct.-ejerskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også