Kjeld Lucas tilfreds med stillingskrig

Krigen mellem Aller og Egmont i Norge er ikke i den dvale, det kan virke som i Danmark. Egmont vinder kvinderne, men taber til Allers billige familieblad og Se og Hør.
Tine Brødegaard Hansen

Så sent som januar 2008 lancerede Aller og Egmont med få ugers mellemrum et billigugeblad med familiestof, og med de nye oplagstal fra Magasin- og ukepresseforeningen, kan rovet gøres op.

Når det gælder Egmonts billigblad 'Ute og inne', har det kun halvt så stort oplag (14.382 eks.) som Allers 'Ute og hjemme' (32.908 eks.), som det skulle konkurrere mod.

Alligevel er missionen så godt som lykkes, siger koncerndirektør Kjeld Lucas, chef for Egmonts magasindivision.

"Historien er, at Aller lancerede 'Ute og hjemme' på familieugebladsmarkedet som lavprisblad. Vi er den dominerende spiller i det segment, derfor lancerede vi 'Ute og inne' som et defensivt træk. Siden er oplaget på 'Ute og hjemme' gået ned, så det har haft den tilsigtede effekt, men vi kunne selvfølgelig ønske os et større oplag."

Hvordan ser du ellers på jeres position i markedet for familieugeblade i Norge?

"Der har vi en meget stærk position, hvis man ser på størrelsen er 'Hjemmet' i Norge det største familieugeblad, kun 'Se og Hør' har et større oplag målt på hele ugebladsmarkedet, men vi har reduceret afstanden til 'Se og Hør', så den ligger på ca. 20.000 eksemplarer mod 30.000 året før. Det betyder, at vi er markant tættere på en førerposition."

Hvad er årsagen til at 'Her og Nå' har et oplagsfald på ca. 18 pct. i 2008 sammenlignet med 2007?

"Baggrunden er, at i september 2007 lancerede Aller et lavprisblad der hedder 'På tv'. Det tog oplag fra 'Her og Nå' og effekten er slået igennem med fuld kraft nu. Men oplaget på 'Her og Nå' ligger relativt stabilt bare på et lidt lavere niveau, det er vi givet omstændighederne på markedet tilfredse med."

Har I tiltag på vej, der kan vende det billede?

"Vi ser løbende på, hvad vi kan gøre."

Overvejer I at lukke blade, hvis de ikke har tilfredsstillende oplagstal?

"Vi kigger hele tiden på, om der er nogle blade, der ikke perfomer tilfredsstillende, men de overvejelser har også at gøre med deres strategiske betydning. Vi har ingen aktuelle planer om lukninger."

Hvordan er annonceudviklingen for Hjemmet Mortensens udgivelser indtil videre?

"Udviklingen i Norge er bedre, end det man kunne have forventet, selv om vi også kan mærke en tilbagegang."

Hvad er din vurdering af tilstanden på det norske og danske bladmarked generelt?

"Vi klarer os tilfredsstillende på begge markeder, vi står også stærkt på det danske marked med Alt for Damerne som det største kvindeblad."

Egmonts topchef, Steffen Kragh, meldte for nylig ud, at også den norske blad- og magasindivision Hjemmet Mortensen bliver ramt af koncernens spareplaner på i alt en halv mia. kr. og skal skære ned med 160 mio. kr.

Alligevel planlægges lanceringer i form af tillæg og et spin-off blad til Egmonts populære titel 'Kamille', der kom ud af 2008 med det højeste oplagstal i sin kategori.

Hvordan hænger det sammen med spareplanerne?

"Det vi laver i Hjemmet Mortensen er en strukturel besparelse, som vi besluttede i maj 2008. Det har ikke noget at gøre med, at vi sparer på de markedsmæssige aktiviteter. Vi investere fortsat i print og i det interaktive område."

Alt i alt opsummerer Kjeld Lucas:

"Vi er tilfredse ud fra den betragtning, at når vi ser på totalmarkedet, har vi styrket vores markedsandel og har den største markedsandel."

12 af de 20 mest solgte ugeblade og magasiner i Norge tilhører Egmont-koncernen. Aller har seks titler, mens Bonnier sidder på de sidste to. Egmont har den største markedsandel på magasin- og ugebladsmarkedet i Norge.

Målt alene på ugebladsmarkedet i Danmark har Aller Press ca. 70 pct. af ugebladssalget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også