Aller og Egmonts norske kendisblade taber pusten

På et år har Egmonts norske ugeblad Her og Nå tabt næsten en femtedel af sit oplag. Allers Se og Hør er også ramt.
Tine Brødegaard Hansen

Det er ikke rar læsning for hverken Aller eller Egmont, når oplagstallene for trykte medier i dag bliver offentliggjort i Norge.

De viser et oplagsfald for Her og Nå fra 2007 til 2008 på 18,1 pct. til 146.964 eksemplarer. Her og Nå udgives af Hjemmet Mortensen, som ejes af Egmont-koncernen, skriver kampanje.com.

Allers Se og Hør weekend har et oplagsfald på 6,1 pct. fra 2007 til 2008 til 164.782 eksemplarer og tirsdagsudgaven af samme blad går ned med 9,2 pct. til 214.104 eksemplarer.

I alt er der solgt 89 millioner magasiner og ugeblade i 2008 i Norge. Det er en nedgang på 3,8 pct. sammenlignet med 2007.

Magasin- og ukepresseforeningen (MUF) offentliggjorde i dag kl. 9.30 oplagstallene for 2008 i det norske ugebladsmarked. Tallene er en velbevaret hemmelighed, der kun offentliggøres en gang om året, skriver Kampanje.com.

I Danmark har Egmont-ugebladet Her&Nu indtil videre klaret opgaven med at slå Aller Press' billig-ugeblad Kig Ind. Hvor førstnævnte havde et oplag på 103.386 i 1. halvår 2008, måtte Kig Ind nøjes med et oplag på 67.383, ifølge Dansk Oplagskontrol. Se og Hør, der også udgives af Aller Press, havde i samme periode et oplag på 187.622.

Klokken 12 i dag bliver læser- og oplagstallene for 150 norske aviser offentliggjort af Mediebedriftenes Landsforening på en pressekonference i Oslo. På forhånd ventes nedgang for alle aviser, bortset fra Dagens Næringsliv.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også