Karriereblade til kvinder i farezonen

Aller-magasinet CV's satsning på hard core erhvervsjournalistik til kvinder var for meget information og for lidt livsstil. Andre karrieremagasiner er også på vippen, vurderer print director i Carat.
Tine Brødegaard Hansen

Print director i mediebureauet Carat, Gitta Steffensen, var positivt stemt over for lanceringen af karrieremagasinet til kvinder, CV, der kom på gaden i foråret 2008 og netop er lukket. Men seriøsiteten var måske for meget af det gode.

"CV var meget informativt, et andet magasin i den genre vil have en bedre chance for at overleve, hvis det kombinererer livsstil og erhvervsmagasin. Konceptet skal være bredere," siger Gitta Steffensen.

Hvordan vurderer du overlevelseschancerne for de øvrige karrieremagasiner til kvinder, Protocol og Community?

"De vil få et svært år og ligger lige på vippen. Annoncørene har interessen for dem, men ikke pengene, så de titler, der ligger yderligt i medieplanen, bliver skåret fra først."

Kvinders jobliv ikke en sællert
I foråret sagde Gitta Steffensen til Businessdk, at spørgsmålet var, om annoncørerne ville være med på, at CV var et blad til kvinder om deres professionelle liv frem for deres fritid. Svaret svæver i luften, for CV's død skyldes primært konjunkturerne, mener Gitta Steffensen.

"Havde det været normale økonomiske tider, havde CV nok overlevet. Men alt, hvad der hedder nichemagasiner, vil blive lukket," siger Gitta Steffensen og henviser til, at Aller Press-magasinerne Player, Mand og Living Design også er bukket under for konjunkturerne.

Ellers er mediebureauerne ofte fortalere for nicher, og at et medie ikke kun skal bedømmes på, hvor mange der køber dem, men hvem de er. Hvordan hænger det sammen med, at alle nichemagasiner nu er i farezonen?

"Pengene er færre for magasinannoncørerne. Fra Allers side har man erkendt, at det nu er et spørgsmål om, at de blade, der er tilbage, skal kunne overleve. Når man lukker nogle titler, kan man også bedre holde prisen på de øvrige medier. Derudover holder forbrugerne sig i højere grad til de sikre valg og større magasiner, når de køber magasiner, derfor er det typisk de små nichemagasiner, der ryger."

Mere markedsføring
Hvad kunne Aller have gjort anderledes set med jeres øjne?

"Jeg synes ikke, at bladet er blevet markedsført særligt meget over for os (mediebureauet Carat, red.), det har bare været endnu et blad i Allers portefølje."

Fredag meldte magasindirektør i Aller Press, Pernille Aalund ud, at der "ikke er økonomisk grundlag nok til et rendyrket karriereprodukt til kvindelige købere af magasiner".

Magasinet skulle udkomme ti gange årligt og oplaget lå på omkring 20.000 eksemplarer.

Ud over indtægter fra annoncer, løssalg og privatabonnement bestod CV's forretningsmodel i at tiltrække virksomhedsabonnenter, der ville stimulere deres kvindelige medarbejderes karrieregejst.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også