Benjamin vokser 30 pct. på kundemagasiner

Recessionen truer og annoncemarkedet er presset, men det mærker Benjamins afdeling for kundemagasiner ikke noget til.
Tine Brødegaard Hansen

Tværtimod forventer Benjamin Media, at væksten fra 2008 fortsætter ind i 2009.

I det seneste år har Benjamin Media oplevet en vækst på ca. 30 pct. og forventer at vokste med endnu 30 pct. i 2009. Kundeporteføljen tæller indtil videre i alt 13 virksomheder.

”Vores succes hænger nok sammen med, at vi har forstået at kombinere Benjamins kernekompetencer inden for magasiner med min marketing- og bureauerfaring. Det giver os muligheden for at tænke mere kommercielt og at se magasinerne fra såvel kundens som læserens vinkel,” siger Anita Holm.

Ingen afmatning
Markedet for kundemagasiner er meget konkurrencepræget, samtidig er der daglige beretninger om afmatning på annoncemarkedet, men gælder det også kundemagasiner?

”Vi mærker ikke nogen afmatning. Jeg tror, det skyldes, at kundemagasiner er med til at skabe det nære og mere loyale forhold til kunden, som er så vigtigt i en tid, hvor konkurrencen om kundernes gunst intensiveres”.

Men netop i sådanne tider er kundemagasiner ikke et sted, der i første omgang bliver sparet, er Anita Holms umiddelbare vurdering.

"Vi opfordrer selvfølgelig virksomhederne til at teste, om et kundemagasin er pengene værd. Vi tilbyder efter hver udgivelse at teste, hvor mange læsere magasinet har samt interessen for indholdet, så vi hele tiden kan måle effekten. Det kan foregå med opringninger og online-spørgeskemaundersøgelser, som vores analyseafdeling gennemfører."

Benjamin Media har tracket læsernes adfærd og holdninger gennem længere tid fra egne magasiner, og den viden trækker virksomheden på, når ideerne til kundemagasiner udvikles.

Svær finansiering med annoncesalg
Når det gælder finansiering af kundemagasiner, er Anita Holms erfaring, at det er svært at finansiere dem alene med annoncesalg.

”Der er kun meget få 100 pct. annoncefinansierede kundemagasiner som har løbet rundt de seneste år, og vi kommer nok ikke uden om, at vi er på vej ind i en lavkonjunktur,” siger Anita Holm.

Trods de mange spillere på client publishing-området, oplever Benjamin Medias kundemagasiner sjældent, at der er kamp om kunderne. Forklaringen kan være, at markedet langt fra er mættet endnu. Strategien er da også at gå efter kunder, der endnu ikke har et kundemagasin mere end at snuppe kunder fra konkurrenterne.

En vigtig undtagelse var en af de helt store spillere på markedet for livsstilskundemagasiner, Magasin, som Benjamin Media overtog fra Malling Publications i år.

Med to årlige udgivelser og et sidetal på 132 er Magasin en stor kunde.

Begrundelsen for valget af Benjamin Media var blandt andet Magasins ønske om at udvide bladets fokus til i endnu større grad at gælde livsstil, bolig og skønhed. Områder som Benjamin Media i forvejen dækker med deres betalingsmagasiner. Livsstilsmagasiner er et fokusområde som Anita Holm forventer at satse endnu stærkere på. Senest er Skandinaviens største designskole Teko, Guldsmedenes leverandørforening samt Kitchen & More kommet med ombord.

"Vi vil fremover forsøge i endnu højere grad at definere, hvilke kunder og brancher vi gerne vil have fat i,” siger Anita Holm.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også