Magasinforlag vil ekspandere i modvind

Ny direktør skal revitalisere Forlaget de Luxe og produktudvikle forlagets fire forskellige specialmagasiner. Spørgsmålet er, om annoncemarkedet er med på den.
Per Fanefjord Laursen

Forlagets portefølje udgøres i dag af to meget eksklusive magasiner om bolig/livsstil og golf, flankeret af to magasiner om bil og tilbehør til biler.

Den nyudnævnte direktør Torsten Lehrmann har kun siddet i stolen i én uge på kontoret i Birkerød og er i fuld gang med at planlægge en revitalisering af forlagets produkter og en større ekspansion af aktiviteterne.

På kort sigt er det vigtigst for den tidligere print director at tjene de penge, som de fire blade rent faktisk burde være berettiget til. Forlaget de Luxe kom ud af 2007 med et overskud på en lille mio. kr., men ejerkredsen og direktøren ser potentiale til meget mere.

”Det sker ikke i 2008, men vi skal se forbedringer af resultatet i 2009. Første øvelse bliver at gentænke hele forretningsmodellen på de fire magasiner, mht. distribution og indtjening fra abonnement og i sidste ende øge distributionen og dermed læsertallet. Det skal føre til en anden prissættelse af vores annoncer. De er mere værd, end vi får i dag,” siger den nye direktør.

I dag er listeprisen for helsider i Bolig Eksklusiv (trykt oplag 20.000) og Golf Eksklusiv, der er helt nyt og uden oplagstal, henholdsvis 25.000,- og 30.000,- kr.
Desuden udgives Autobild hver 14. dag i 20.000 eksemplarer og Streetfire Magazine i 40.000 stk., der indtil videre kun er kædet til autoevents.

Der er tanker i forlaget om at udgive flere titler, men det er for tidligt for Torsten Lehrmann at drøfte dem efter knap en uge på posten.

Trange tide forude
Torsten Lehrmanns offensiv skal søsættes i 2009, hvor der ikke er udsigt til de mest gunstige betingelser for luksusvarer, især de indkøb der relaterer sig til boligen. 80 procent af nye køkkener og badeværelser sælges i forbindelse med, at en bolig skifter ejer. Og det marked er noget mere trægt end for to år siden.

Købte magasiner og andre magasiner omsatte for 830 mio. i 2007 ifølge Dansk Oplagskontrol. Det generelle omsætningstab på magasinannoncering er et minus på seks procent fra første halvår 2007 til samme periode i 2008.

”Der er ikke tvivl om, at vi får trangere tider, men jeg er meget optimistisk på vores vegne, fordi Bolig Eksklusiv og Golf Eksklusiv er produkter af en helt særlig kvalitet. Det giver mig tro, selv om mange annoncører taler om krise og budgetter sænkes. Men jeg tror på vores blade, fordi vi er i en luksuskategori. Det går ikke af mode at forkæle sig selv. Det ligger i tidens trend, at man sagtens kan nyde køb af særlige luksusvarer, selv om man generelt er mere tilbageholdende.”

Fire nye websites undervejs
Man kommer ikke uden om en internet tilstedeværelse, selv om man udgiver specialmagasiner, der ikke udkommer så hyppigt.

"Selvfølgelig skal alle fire magasinbrands være online med fire selvstændige sites. Det arbejder vi på. Jeg forventer, at vi næste år vil drive fire sites, der opdateres regelmæssigt med stof, og som især optræder som appetitvækkere til papirudgivelserne."

Forlaget de Luxe er i kontakt med en række annoncører af meget dyre, eksklusive produkter, og det har åbnet en række sideaktiviteter for forlaget, som Torsten Lehrmann forventer sig meget af, selv om de strengt taget falder uden for den traditionelle forlagsvirksomhed.

”Mange af vores eksklusive annoncører efterspørger mere end bare klassiske helsidesannoncer. De søger specieldesignede events for en relativ snæver kreds af potentielle kunder, som kan se deres produkter som en naturlig del af deres liv. Vi kommer helt sikkert til at forene events med vores øvrige produkter i langt større udstrækning i fremtiden.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også