IUM: Aller skal styrke ugebladenes kvalitet

Kontaktdirektør i IUM, Linda Christensen, kæmper med kundernes fordomme om familieugebladene.
Tine Brødegaard Hansen

Løsningen er bedre papirkvalitet og samt mere mode- og skønhedsstof, men samtidig opfordrer hun annoncørerne til at anerkende det forbruger-potentiale som ugebladslæserne rummer.

I et interview med MediaWatch ærger adm. direktør for Aller Press Pål Thore Krosby sig over, at annoncørerne tænker på image før skyhøje læsertal, når de placerer deres kampagner.

Det går ud over Aller-titler som Ude og Hjemme og Familie Journalen, der hver bliver læst af over en halv mio. danskere ugentligt, men ikke er tilsvarende populære blandt annoncørerne. Ifølge Pål Thore Krosby glemmer annoncørerne, at 'hr. og fru Danmark' også bruger mange penge.

Ifølge Linda Christensen går annoncørernes problem i visse tilfælde både på redaktionelt indhold, layout og papirkvalitet.

"Det man møder af fordomme hos vores kunder er, at der er visse ugeblade blandt andre Ude og hjemme, som clasher med den måde de vil positionere sig på. Der har ugebladene en stor udfordring, for de leverer en købestærk målgruppe og har ugeblade næsten uden støj, fordi der ikke er mange annoncer i. Så de er på mange måder oplagte reklamemedier."

Færre tragiske historier
Alligevel ligger der et stort stykke arbejde forude med at gøre ugebladene til mere attraktive annoncemedier, og det haster, for ugebladenes målgruppe bliver ældre.

"I Allers tilfælde har i forvejen fokus på annoncepakker, hvor de sælger attraktive medier ind med mindre attraktive medier, men der er ingen tvivl om, at de står i en kattepine. Nogle af ugeblads-læserne er meget traditionelle, så de kan ikke bare lave om på ugebladene, så mister de deres trofaste læsere. Men de må nok fokusere på områder som papirkvalitet, mode og skønhed og have mindre fokus på tragiske historier, for mange annoncører vil hellere forbindes med noget positivt. Samtidig bliver deres målgruppe ældre og de unge kvinder i dag læser konsekvent 'glossy magazines' som de lækre månedsmagasiner, så det er en stor udfordring."

Alt ser dog ikke sort ud, set med mediebureau-øjne. Linda Christensen fremhæver ugebladet Søndag, der også udgives af Aller, som et positivt eksempel på en blid opdatering af konceptet.

Annoncørerne går glip af forbrugere
"Søndag er et produkt til en ældre målgruppe, hvor man har gjort meget for at højne produktet, ikke så meget redaktionelt, men med hensyn til at layoute og få bladet til at se mere lækkert ud for at få bedre fat i de annoncører, der har fokus på image."

Har annoncørerne for meget fokus på brand og for lidt fokus på hvad tallene viser efter din mening?

"Hos nogle kunder i lukus-branchen og inden for skønhedsprodukter er der meget fokus på image. Annoncørerne sælger jo også drømme, så det er klart, men deres forbrugere er der som læsere af de blade og de går glip af dem ved ikke at annoncere der."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også