Allers Elle udfordrer Egmonts Eurowoman

I dag gør Elle sin entré på et stærkt konkurrencepræget marked for modeblade til kvinder. Det skal især hente læsere fra Eurowoman og Costume, vurderer mediebureauer.
Tine Br
I dag gør Elle sin entré på et stærkt konkurrencepræget marked for modeblade til kvinder. Det skal især hente læsere fra Eurowoman og Costume, vurderer mediebureauer.

Det vurderer strategisk chef for Carat, Malene Birkebæk og kontaktdirektør på IUM, Linda Christensen. Ingen af dem ønsker at udråbe en vinder på forhånd. Selvom Aller Press går efter Benjamin og Egmont med Elle, er det primært Egmonts Eurowoman, der bliver udfordret, mener Malene Birkebæk.

"Der er lagt op til, at Elle får et Eurowoman-agtigt univers, der går ind på lignende redaktionelle områder og bringer alvorligere artikler. Derfor er det primært en udfordring af Egmonts Eurowoman," siger Malene Birkebæk.

Linda Christensen er enig i, at markedet for modeblade til kvinder i forvejen udgøres af nogle stærke titler:

"Konkurrencen bliver hård, for Elle lægger sig op ad nogle stærke magasiner som Costume og Eurowoman og til dels Allers eget Modemagasinet IN, så de må differentiere sig yderligere fra hinanden, især på grund af lavkonjunkturen, der vil gå ud over magasinhandlen. Det er svært at komme ind på det danske marked," siger Linda Christensen.

Egmonts Eurowoman har fejret ti-års jubilæum i år, samt Benjamin Medias Costume, der kalder sig Danmarks største modeblad. Førstnævnte er størst på læsere, sidstnævnte på oplag (se oversigt nederst på siden, red.)

Magasiner kan spilles ud mod hinanden
Malene Birkebæk forventer, at Aller vil benytte Elles udvidelse af magasinporteføljen til et nyt segment ved at lave nye annoncepakker.

"Aller vil prøve at lave fordelagtige aftaler med annoncørerne, hvor Elle indgår, men der kommer ikke flere penge på markedet af den grund. Aller går derfor direkte efter Costume og Eurowomans annoncekroner, men deres egne IN og Femina vil formentlig miste også nogle annoncer til Elle," siger Malene Birkebæk.

I sommer blev gratismagasinudgiveren, Chili Group, opslugt af Aller Press. Alligevel bliver der større mulighed for at spille modemagasinerne ud mod hinanden nu, mener Linda Christensen.

"Elle ligger i år uafhængigt af de andre, fordi det er kommet på gaden efter at årsaftalerne er indgået, men til næste år kan titlerne bedre spilles ud mod hinanden. Selvom Elle går efter en mere selvstændig prispolitik, ser vi som mediebureau på cost-effektiviteten. Nu har vi tre kvalitetsmagasiner i samme målgruppe og vil spørge os selv, hvor vi kan købe ind billigst."

Kampen på det redaktionelle indhold
Ser man på listepriserne for en helsidesannonce ligger Benjamins Costume 3.200 kr. under Eurowoman, men på mediebureauerne regnes begge magasiner for meget stærke og veletablerede kort. Forskellen er især, at Eurowoman er stærkere på det redaktionelle indhold, vurderer såvel Malene Birkebæk som Linda Christensen.

"Eurowoman har en stærkere redaktionel profil, der både satser på indhold og mode. Costume er mere for 'fashion victims'," siger Linda Christensen.

Hun er spændt på, hvor på spektret præcis, Elle vil lægge sig, hun opfordrer til ikke at undervurdere det redaktionelle indhold.

"Det redaktionelle er vigtigt og tiltaler kvinder med ben i næsen, som vil have mere end bare smukke billeder, det er balancen mellem de områder, Elle vil prøve at finde."


Danske modemagasiner til kvinder

ALLER

Elle
Oplag: Ikke oplyst
Læsertal: Vides endnu ikke
Listepris 1/1 side kr.: 49.000
Primær målgruppe, kvinder: 25-45 år

Modemagasinet IN
Oplag: 41.456
Læsertal: 215.000
Listepris 1/1 side kr.: 45.700
Primær målgruppe, kvinder: 29-49 år

Bazar
Oplag: 33.830
Læsertal: 189.000
Listepris 1/1 side kr.: 33.400
Primær målgruppe, kvinder: 19-30 år

Kilde: Aller, Dansk Oplagskontrol (1. halvår 2008), Gallup Indeks Danmark (1. halvår 2008), Listepriser pr. 1. januar 2008

BENJAMIN MEDIA

Costume
Oplag: 42.259
Læsertal: 147.000
Listepris 1/1 side kr.: 44.800
Primær målgruppe, kvinder: 18-39 år

Cosmopolitan
Oplag: 32.832
Læsertal: 136.000
Listepris 1/1 side kr.: 39.700
Primær målgruppe, kvinder: 18-35 år

Woman

Oplag: 49.292
Læsertal: 229.000
Listepris 1/1 side kr.: 51.000
Primær målgruppe, kvinder: 18-35 år

Kilde: Benjamin Media, Dansk Oplagskontrol (1. halvår 2008), Gallup Indeks Danmark (1. halvår 2008)

EGMONT

Eurowoman
Oplag: 28.928
Læsertal: 211.000
Listepris 1/1 side kr.: 48.000
Primær målgruppe, kvinder: 20-40 år

Sirene
Oplag: 23.555
Læsertal: 152.000
Listepris 1/1 side kr.: 33.500
Primær målgruppe, kvinder:

Kilde: Egmont, Dansk Oplagskontrol (1. halvår 2008), Gallup Indeks Danmark (1. halvår 2008)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også