Dansk Elle spåes gode chancer

Elle kan være med til at brande Aller og har gode chancer for at overleve, mener Carat og IUM. De forventer dog ikke, at Elles oplag vil overgå konkurrenternes.
Tine Br

Elle kan være med til at brande Aller og har gode chancer for at overleve, mener Carat og IUM. De forventer dog ikke, at Elles oplag vil overgå konkurrenternes.

Er der plads i markedet til endnu et modeblad til kvinder?

"Elle er noget specielt på grund af magasinets internationale ikonstatus, der giver meget hype omkring lanceringen, så det vil have god chance for at overleve," siger kontaktchef på IUM, Linda Christensen.

Malene Birkebæk, strategisk chef i Carat, er på linie med hende og tror også på, at magasinet kan tiltrække nye annoncører.

"Magasinet er internationalt kendt og vil tiltrække internationale annoncører, fordi de kender konceptet. Men det bliver ikke et voldsomt stort oplag nok omkring niveauet for Eurowoman (på 28.928 for 1. halvår 2008 ifølge Dansk Oplagskontrol, red.) eller mindre, for Eurowoman har haft mange år til at etablere sig i."

Elle har brandingværdi
Aller har vurderet, at der er et fornuftigt marked for Elle, men derudover kan magasinet få en positiv afsmitning på det i offentligheden og til dels for annoncørerne lidt støvede Aller-brand, mener Malene Birkebæk.

"Der er også en brandingværdi i lanceringen af Elle, det er ikke alle bladhuse, der kan få licens til at udgive Elle, og der er en række krav til, hvordan det skal produceres og sælges. Mens den almindelige forbruger er ligeglad med, hvem der udgiver magasinerne, kan det for nogle annoncører have en betydning, at Aller får et magasin med internationalt 'look and feel'."

Fakta om Elle
Forlaget Hachette, der ejer licensen på Elle, forsøgte sig tilbage i 2001 selv med en lancering af Elle i Danmark, men terrorangrebet mod World Trade Center i New York 11. september 2001 sendte annoncemarkedet i bund og det franske forlag trak følehornene til sig.

Denne gang har Hacette indgået en licensaftale med Aller. Aller ejer i forvejen licensen til at udgive Elle i Sverige og Finland. Den danske chefredaktør, Cecilie Christiansen, er hentet fra gratismagasinet Where2go.

Elle blev lanceret i Frankrig i 1945 og med den danske udgave udgives ELLE nu i 42 lande. Hver måned har Elle 23 mio. læsere verden over og et globalt månedligt oplag på 6 mio. eksemplarer.

I slutningen af 2007 havde Elle 27 hjemmesider globalt med 6 millioner unikke besøgende og 91 millioner læste sider.

Dansk Elle koster 49,95 kr. i løssalg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også