Aviserne kan lære af magasinbranchen

Aviserne burde lære af magasinbranchen og lave flere læserundersøgelser, mener redaktionschef for Cosmopolitan Kristine Høeg.
Laura Bøge Mortensen

Da Kristine Høeg, der til daglig er redaktionschef på modemagasinet Cosmopolitan, var journalistpraktikant på Alt for Damerne, var det sjældent, at hendes medstuderende spurgte til hendes praktik, når hun var i fredagsbaren. Da hun kom i praktik på Børsen, var interessen derimod langt større.

I dag oplever hun, at tendensen er den samme, når det kommer til mediebranchens interesse for magasinverdenen. På trods af, at magasinbranchen de sidste år har oplevet markant vækst.

"Jeg synes, at branchen overser, hvad magasinerne kan. Jeg synes, at både Bonnier, Aller, Egmont og Benjamin er gode til at kende læserne. På Cosmo laver vi tilfredshedsundersøgelser efter hver udgivelse. De giver os en fornemmelse af, hvilke artikler vores læsere kan lide og det hjælper os med ar vurdere, hvordan vi kan gøre det bedre. I mine øjne er det noget, som de andre medier - især de oplagspressede - kan lære meget af," siger Kristine Høeg, der første gang formulerede sin kritik i et læserbrev til Journalisten.'

Fagbladet havde henvendt sig til Cosmopolitan-redaktionen, fordi de researchede på en artikel om sex i mediebilledet.

"Problemet var ikke, at henvendelsen gik på sex, men det var sigende, at det var den eneste gang "mit" fagblad henvendte sig omkring Cosmopolitan."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også