Nyt magasin fornyer jobannoncen

Tema: Det nye gratismagasin Way to Work vil med et nyt annonceformat tjene annoncekroner på employer branding.

Louise Reseke
Tema: Det nye gratismagasin Way to Work vil med et nyt annonceformat tjene annoncekroner på employer branding.

Torsdag den 25. september udkommer første nummer af gratismagasinet Way to Work, der har employer branding som omdrejningspunkt, og som med et nytænkt annonceformat skal give virksomheder et univers at brande sig i over for nye, potentielle medarbejdere.

"I dag er det ikke medarbejderen, der er til jobsamtale, det er arbejdsgiveren. Y-generationen siger til virksomhederne: Hvad kan I tilbyde mig? De vil have udviklingsmuligheder og en virksomhedskultur, der matcher deres værdier, og det er et kæmpe paradigmeskift for virksomhederne. Jobbet skal finde kandidaten i dag - ikke omvendt," siger Steen Bosebjerg, der står bag Way to Work.

Vakuum i markedet
Steen Bosebjerg har igennem mange år stået i spidsen for sin egen konsulentvirksomhed, Bosebjerg Insights, der har rådgivet virksomheder om branding og kommunikation. Det var igennem det arbejde, at ideen til Way to Work opstod.

"Virksomhedernes vækstambitioner har været begrænset af én ting de senere år: mangel på kvalificieret arbejdskraft. Det gav mit arbejde en anden drejning. Fra at rådgive om ekstern branding, så har manglen på kvalificeret arbejdskraft gjort, at virksomhederne har brug for at have fokus på employer branding og få styr på, hvilken historie der skal sælge deres virksomhed som arbejdsplads - og det skal ske i direktionen og i HR ikke i marketingafdelingen," siger Steen Bosebjerg.

"Når virksomhederne har fået styr på historien, så kommer det næste problem: Hvor skal de gå hen og fortælle den historie? Der er et vakuum her i mediebilledet, som jeg har gået og ventet i flere år på, at nogen skulle udfylde. Eftersom der ikke skete noget, så måtte jeg gøre det selv," siger Steen Boserup, der sideløbende med sin konsulentvirksomhed har arbejdet på gratis-magasinet Way to Work i et år - mens selskabet bag dog først blev stiftet 1. juni i år.

Nyt annonceformat
Annonceformatet i Way to Work består af hele opslag i magasinet, hvor den ene side er reserveret til en fast præsentation af virksomheden i fakta: ansatte, kompetencer, alders- og kønsfordeling, mens den anden side fortæller en redaktionel historie om virksomheden. Specifikke jobtilbud og traditionelle jobannoncer er bandlyst.

"Det er de passivt jobsøgende, magasinet henvender sit til - den stor gruppe af medarbejdere, der ikke er direkte på jagt efter et nyt job, men alligevel gerne lige vil holde sig orienteret om karrieremuligheder," siger Steen Bosebjerg.

Blandt annoncørerne i første udgave er KPMG, Deloitte, MT Højgaard og Nykredit, og for Steen Bosebjerg er en vigtig pointe i forretningsmodellen bag Way2work, at annoncørerne i Way to Work ikke bruger af marketingbudgettet for at være med, men af rekrutteringsbudgettet.

"Vores målgruppe er professionelle virksomheder, der arbejder målrettet med karriereudvikling, og som vil have et sted at fortælle en historie om, hvad der gør deres virksomhed værd at arbejde for," siger Steen Bosebjerg.

Branding af chefer
Foruden magasinet tæller Way to Work-konceptet en karriereportal samt et udbud af seminarer og kurser med employer branding i centrum. Karriereportalen rummer i første omgang værktøjer og inspiration til jobsøgende, men i andet hug er der planlagt en database med chefprofiler, så jobsøgende kan se og søge på, hvilken chefprofil der passer til dem.

Gratismagasinet er finansieret af Steen Bosebjerg og en investor og udkommer første gang den 25. september. Magasinet distribueres i tre dage efter udgivelsesdatoen i trafikken i København, Århus, Odense og Aalborg i et oplag på 20.000-25.000 eksemplarer.

Fakta om Way2Work
Udgivelsesfrekvens: Magasinet udkommer seks gange i 2009 og otte gange i 2010.
Distribution: I trafikken og i venteværelser hos læger og tandlæger. Magasinet uddeles i trafikken i tre dage ved udgivelsesdato i København, Århus, Odense og Ålborg.
Oplag: 20.000-25.000 eksemplarer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også