Modemagasinernes dronning kåret

Vogue må se sin chefredaktør Anna Wintour fortrængt fra tronen til en delt andenplads på Forbes' liste over de mest magtfulde moderedaktører i USA.
Zandra Damsgaard

Krisen kradser, oplaget falder, og hjemmesiden kan slet ikke følge med konkurrenternes. Det nytter ikke noget, at man forstår at spotte og udvikle nye talenter, når det står skidt til i den hjemlige biks.

Det har ikonmagasinet Vogues mangeårige chefredaktør Anna Wintour måttet sande, samtidig med at hun kan vinke farvel til førstepladsen på amerikanske Forbes' liste over USA's mest magtfulde moderedaktører.

Ny etter med succes
Formår man derimod at skabe vækst, vinde priser og til stadighed hente nyere seere og annoncører til sit magasin og ikke mindst dets internetversion, ja, så kan det gå, som det er gået magasinet Glamours chefredaktør Cynthia - eller Cindi - Leive.

41-årige Leive indtager førstepladsen anno 2008 på Forbes' top ti, efter i sin tid som chefredaktør at have hævet Glamours oplag til det højeste nogensinde, nemlig 2,4 millioner eksemplarer. Hun satte sig i redaktørstolen i 2001, og Glamour har siden vundet en stribe priser, blandt andre hele to ved det prestigefyldte National Magazine Awards.

Trafikken på magasinets hjemmeside Glamour.com er det seneste år øget med intet mindre end 118 pct. til 862.708 unikke brugere i juli 2008. I samme periode er antallet af brugere på Vogues hjemmeside Style.com faldet med 23 pct. til 376.480.

Man skal kende sin redaktør
Glamours fremgang bliver ikke mindre imponerende i lyset af den konjunkturelle rutschetur, der trykker såvel bladsalg som annonceomsætning i magasinbranchen over en bred kam. Men det direkte målbare gør ikke en succes alene.

Ud over det åbenlyst forretningsmæssige skal en redaktør ifølge assisterende professor Harriet Brown fra universitetet i Syracuse også formå at skabe referencer til deres læsere.

"De bedste redaktører skaber og fastholder et forhold og en følelse af samhørighed med deres læsere. De taler til dig med en stemme, der fungerer som et filter. Vi bliver oversvømmet med al for mange informationer i dag, men disse magasiner er hævet over det," siger hun til Forbes.

Slut med at længes
Med selvhjælpsbogen 'Glamour's Big Book of Dos and Don'ts' fra 2006 demonstrerede Cindi Leive ifølge Forbes sin styrke ved at vise sig som læsernes modemæssige rådgiver og tale til dem, de er, i stedet for dem, de gerne vil være.

"Vogues publikum higer efter noget, mens Glamours publikum gerne vil se produkter, som er inden for deres rækkevidde," forklarer Harriet Brown.

Og der må være noget om snakken. Mens Glamour det seneste år har nydt en oplagsfremgang på godt 4 pct., er Vogues oplag faldet med knap 6 pct. Ingen kan dog fratage Vogue-redaktøren andenpladsen, som hun deler med Elles chefredaktrice Robbie Myers.

TOP TI
1. Cynthia (Cindi) Leive, Glamour
2. Anna Wintour, Vogue
2. Roberta (Robbie) Myers, Elle
4. Kate White, Cosmopolitan
5. Charla Lawhon, In Style
6. Linda Wells, Allure
7. Glenda Bailey, Harper's Bazaar
8. Amy Astley, Teen Vogue
9. Ann Shoket, Seventeen
10. Joanna Coles, Marie Claire

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også