Magasiner i høj kurs hos eliten

Internettet fortrænger TV, men ikke trykte magasiner. Sådan er tendensen i hvert fald blandt velstillede amerikanere, og meget tyder på, at udviklingen herhjemme er på vej i samme retning.
Zandra Damsgaard
Internettet fortrænger TV, men ikke trykte magasiner. Sådan er tendensen i hvert fald blandt velstillede amerikanere, og meget tyder på, at udviklingen herhjemme er på vej i samme retning.

Mens det gode, gamle TV i højere grad må vige pladsen for cyberspace, bruger økonomisk velpolstrede amerikanere mindst lige så lang tid på at læse trykte magasiner, som de gjorde for fem år siden. Det viser en undersøgelse fra analysevirksomheden Ipsos Mendelsohn i New York.

"Læsningen hænger stadig ved det rige segment. Og hvorfor så det? Der er to grunde: Uddannelse og råd til at købe magasiner," siger Ipsos Mendelsohn-chef Ted D'Amico ifølge markedsføringsportalen Advertising Age.

I undersøgelsen er rig defineret ved en personlig indkomst på mere end 100.000 dollars om året, det vil sige godt en halv million danske kroner. Dette eksklusive segment repræsenterer USA's rigeste femtedel, som samlet står for mere end halvdelen af de totale indkomster i landet.

Kommercialisering skubber overklassen væk
Set i lyset af blandt andet store forskelle i beskatningen er tallene ikke direkte sammenlignelige med danske forhold, ligesom vores mediebrug på flere måder adskiller sig fra amerikanernes.

"TV er i USA i højere grad end herhjemme et lavstatusmedie - eller pænt sagt et mere folkeligt medie - og så tyer de velstillede og veluddannede til aviser og magasiner for at få mere faglige input," fortæller medieforsker og professor Stig Hjarvard fra Københavns Universitet.

Alligevel er der ifølge Stig Hjarvard al mulig grund til at tro, at udviklingen i Danmark er på vej i samme retning:

"Selvom TV fortsat forbruges bredt af befolkningen, har de seneste års øgede konkurrence ikke været lutter positiv - for eksempel skal DR konkurrere på det kommercielle men samtidig fastholde den veluddannede del af publikum. Det er så til dels lykkedes med DR2," siger han til MediaWatch.

Trofaste mod magasinerne
Mendelsohn-undersøgelsen viser, at de velstillede amerikanere i gennemsnit tilbringer 22,1 timer om ugen på internettet, og det er mere end en fordobling i forhold til for blot fem år siden, hvor tallet lød på 10,7.

Dengang sad hver enkelt til gengæld også 23,7 timer foran fjernsynet, men det tal er nu skrumpet til 18,6 timer, ligesom radioen heller ikke længere er nær så populær.

Magasiner har til gengæld ikke mistet popularitet. Faktisk har undersøgelsens respondenter angivet, at de jævnligt læser gennemsnitligt 15,3 forskellige trykte publikationer, og det er en smule flere end i 2003, hvor tallet var 15,1.

Den absolut rigeste gruppe, der med en personlig indkomst på mere end 250.000 dollars om året udgør blot 2 pct. af samtlige amerikanske husholdninger, læser lige så meget som for fem år siden, nemlig i alt 23,8 forskellige magasiner.

Afmatning preller af
Selvom magasinerne i USA som på vore breddegrader ikke har nær så meget at slås med som dagbladene, lider ellers også magasinbranchens sine kvaler.

Først og fremmest lægger den generelle økonomiske afmatning en dæmper på forbrugsiveren, og hvor der ikke er læsere, er der som bekendt heller ikke ret mange annoncer.

Derudover reducerer de høje benzinpriser forbrugernes antal af køreture til supermarkedet; herhjemme måske en mindre faktor, men i USA en væsentlig en af slagsen, i og med at amerikanerne med deres i europæiske øjne lave benzinpriser traditionelt ikke har tøvet med at starte motoren.

Lavkonjunkturen påvirker imidlertid ikke det øvre segment i lige så høj grad, og de rige amerikanere piller fortsat især People, National Geographic, Sports Illustrated, Time, Newsweek og Southern Living ned fra hylderne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også