Egmonts tween-magasin er også tøj og musik

Fra lanceringen i 2005 har der været konstant fremgang for magasinet Olivia, der ud over et site og mobile tjenester inkluderer en tøjlinie og cd.

Tine Brødegaard Hansen

Fra lanceringen i 2005 har der været konstant fremgang for magasinet Olivia, der ud over et site og mobile tjenester inkluderer en tøjlinie og cd.

Målgruppen består af glubske medieforbrugere, piger fra 8 til 12 år, som hellere vil kramme hunden end drengene og ikke kan få nok af Olivias univers. De har ikke problemer med at oversætte magasinet til andre platforme eller produkter, men gruppen er samtidig stærkt segmenteret og vil tales direkte til. Det er en udfordring, men også en gave siger adm. dir. i Serieforlaget, Jan Neiiendam:

"Vi skal omstille vores forretning til ikke kun at håndtere den traditionelle udgiver-rolle, men til at være, hvor målgruppen er, om det gælder tøj, spil, mobilen eller bøger."

Tweens deltager i produktudvikling
Udfordringen ved at henvende sig til børnemålgruppen, er de meget restriktive annonceregler. De gør, at det ikke er derfra, hovedindtægten på magasinet kommer. Fordelen ved tweens er til gengæld, at børnene ikke holder sig tilbage for en høj grad af interaktion.

"Olivianet.dk bliver brugt til at få input fra pigerne, de vil meget gerne fortælle os, hvad de kan lide, og på den måde deltager de aktivt i produktudviklingen. Når det gælder voksenmedierne slås de med at få en reel interaktion, det er intet problem i tweens-målgruppen. De bruger sitet til at underholde sig med imellem udgivelserne," siger Jan Neiiendam.

Via sitet har brugerne stemt på deres yndlingssange til en opsamlingscd, som Nordisk Film, der er en del af Egmont, har produceret. Den er indtil videre solgt i 11.500 eksemplarer, forudbestillingerne lå på 9.000 eksemplarer.

I Coops 80 Kvickly varehuse kan man fra denne sommer købe Olivia-tøjkollektionen, der frem til jul forventes at stige til 70 varianter.

Fra redaktør til producent
Når det gælder redaktionelt indhold, fører den meget brugerorienterede tilgang til en ændret redaktørrolle.

"Den traditionelle redaktørrolle er under forandring. I dag er det i højere grad en producentrolle, hvor man er afsender af et univers på tværs af platforme, og taler med sine læsere gennem nettet, mobilen og bladet. Det stiller høje krav til redaktørerne."

Redaktøren afgiver samtidig en del af sin magt, idet en stor del af indholdsdelen bestemmes og udvikles i tæt dialog med læserne både gennem formaliserede fokusgrupper og via nettet. Jan Neiiendam understreger, at en sådan dialog stiller særlige krav, når den gælder børn.

"Vi har stor respekt for, at det er børn vi taler med, dialogen skal være troværdig og etisk korrekt, men er samtidig en stor glæde. Børn vil meget gerne tale med hinanden og os, det gør arbejdet og idéudviklingen mere sjov og dynamisk."

Fakta om Olivia
Olivia bladet udkommer i et oplag på 40.000 hver tredje uge og er det eneste magasin målrettet piger i den aldersgruppe, kaldet tweens, da de endnu ikke er teenagere, men er begyndt at se op til netop teenagere.

Olivia er blevet en international mærkevare med søsterblade i Sverige, Norge og Finland.

Olivia er bladet for alle piger mellem mellem 8 og 12 år. Olivia henvender sig som det eneste blad herhjemme til aldersgruppen "tweens", der på meget få år har forandret sig markant.

Olivia indeholder blandt andet stjerneinterviews, historier om kæledyr, hårtips, mode og kageopskrifter.

Olivias kernelæser
Hun er mellem 8 og 12 år.
Hun interesserer sig i lige så høj grad for musik, mode og sladder om de kendte, som for kæledyr og opskrifter på kager til veninderne.
Hun er vild med Orlando Bloom og Justin Timberlake, men vil stadig hellere kramme familiens hund end kysse en lyslevende dreng.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også