Internationale magasinbrands lettere at lancere

Magasinbrands som Elle og Cosmo har lettere ved at tiltrække annoncører, men det danske aftryk skal være tydeligt.
Tine Brødegaard Hansen

Magasinbrands som Elle og Cosmo har lettere ved at tiltrække annoncører, men det danske aftryk skal være tydeligt.

Magasin-klassens frække dreng, Benjamin, er den mest erfarne når det gælder licenser på internationale modemagasiner, men ifølge Allers annoncedirektør er den danske udgave af Elle godt på vej.

22. september udkommer modemagasinet Elle i Danmark. Da det blev lanceret i Finland tidligere i år, var alle 100 annoncesider solgt. Også det danske premierenummer har oplevet kamp om annoncepladsen, siger Allers annoncedirektør Ene Charlotte Krog, uden at sætte specifikke tal på.

Hos Benjamin Media, oplever salgschef Michael Boie Jensen, at det internationale brand Cosmopolitan, der blev lanceret i 2006, vækker mere genklang hos mediebureauerne end danske lanceringer, der starter på bar bund.

"Det er klart, at mediebureauerne køber ind på fornemmelser, når der ikke er læser- eller oplagstal at forholde sig til. Derfor er det en fordel, at man kommer med et brand, der har fungeret på andre markeder, det giver større sikkerhed for konceptet og annoncørernes investering, men det går ikke af den grund af sig selv," siger Michael Boie Jensen, der påpeger vigtigheden af, at fordanske de udenlandske koncepter.

"Annoncører og mediebureauer er meget opmærksomme på, om man formår at fordanske og tilpasse magasinet til det danske marked, det er afgørende. For det giver ikke mening, at man har licens til et kæmpe internationalt brand, der fungerer på 100 markeder, hvis danske læsere ikke kan bruge det til noget," siger Michael Boie Jensen.

Benjamin Media har udover licensen på Cosmopolitan også licens på de to udenlandske magasinformater til mænd, Arena og FHM.

Også Ene Charlotte Krog oplever, at mediebureauerne har været mere imødekommende over for Elle, som følge af de kvalitetskrav, der er en del af licensaftalen. Set med hendes øjne, kunne lanceringen med fordel være kommet tidligere, når det gælder salget til efterårsnumrene, så medieplanerne for andet halvår ikke skulle brydes op igen, men:

"Vi har mødt en utrolig velvillighed og åbenhed over for Elle. Så på trods af, at de fleste kunder havde planlagt andet halvår, da vi kunne offentliggøre, at vi kommer med Elle, har en del kunder valgt at lægge deres medieplan om, fordi de prioriterer at være med fra starten. Så alt i alt betyder det, at vi får et lanceringsnummer, som jeg er overordentlig tilfreds med. Lad os bare sige at det er rigtig pænt oktober-nummer."


Verdens bedst sælgende modemagasin

Ene Charlotte Krog bekræfter, at markedet for mode- og livsstilsmagasiner til kvinder er meget kompetitivt, men tror på, at der er plads til endnu et.

"Elle kan kalde sig "verdens bedst sælgende modemagasin", så der er en stor interesse for at kommunikere med den målgruppe, det henvender sig til, nemlig den 20-39 årige, trendinteresserede kvinde med et godt job, eller en der er i gang med en videregående uddannelse. Mange af vores samarbejdspartnere har en positiv holdning til magasinet, baseret på kendskab, og kan godt se de unikke fordele, der er ved et magasin, der med udgangspunkt i dansk mode og trends samtidig har fri adgang til verdens bedste modefotografer, modeller og store artikel-scoops," siger hun og tilføjer:

"Interessen betød et stort pres på Elles premium-placeringer, fra det øjeblik vi offentliggjorde, at vi ville lancere magasinet i Danmark. Vi kunne godt have brugt at magasinet havde mere end en bagside. Men når det gælder placeringer, er det altid en udfordring, fordi der er rift om de bedste placeringer i attraktive magasiner."

Benjamin vil bevare førertrøjen
Hos Benjamin Media har man dog ikke tænkt sig at overlade hverken første- eller andenpladsen som annoncesluger i det brede kvindesegment til Allers Elle.

"Cosmopolitan har ikke været i stand til at udfordre markedslederen, der er vores eget Woman. Woman er på alle områder Danmarks stærkeste magasinbrand i det brede kvindesegment, hvor vi også lancererede Cosmopolitan, men Cosmopolitan kæmper om andenpladsen. Det er som forventet, og det er vi tilfredse med. Cosmopolitan er verdens største magasinbrand og er et godt eksempel på, at det ikke er nok at være internationelt kendt for at udfordre et stærkt dansk brand."

Hvad er den største ulempe ved at lancere et internationalt magasinformat til mediebureauerne?

"Usikkkerheden ligger i, om man formår at få den danske forbruger til at forstå konceptet, for en af de væsentligste elementer ved magasiner, er at opnå nærhed til forbrugeren. Når alt kommer til handler det om at skabe flest mulige læsere i sin målgruppe, med den størst mulige kvalitet."

Vil Allers lancering sætte annoncepriserne mere under pres, tror du, eller er der våbenhvile, når det gælder annoncepriser?

"Som ved al anden afsætning handler det om at kunne levere det bedst mulige produkt til den rigtige pris. Det er op til den enkelte udbyder at vælge de parametre, der skal fokuseres på, og i et stadigt mere konkurrencepræget marked, er det logisk, at priserne bliver udfordret. I sidste ende handler det dog om at have det bedst mulige produkt."

Fakta om Cosmopolitan:
Læsertal: 116.000 (Gallup/Indeks Danmark 2/3. kvartal 2007)
Oplagstal: 31.915 (Dansk Oplagskontrol 1. halvår 2007)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også