Nichemagasiner er en klog strategi

Aviserne skal tænke i nichekoncepter, når de udvikler avismagasiner, lyder rådet fra ekspert Kim Ponsaing.
Laura Bøge Mortensen
Aviserne skal tænke i nichekoncepter, når de udvikler avismagasiner, lyder rådet fra ekspert Kim Ponsaing.

Det man taber på gyngerne skal vindes på karrusellerne. Vendingen er gennemtravet, men stadig en ganske god forklaring på det stigende antal magasiner, som de store dagblade udgiver.

Printdirector på mediebureauet Carat, Kim Ponsaing, spår, at den kommende lavkonjunktur og aviskrise vil genere flere magasiner i fremtiden. Om magasinerne kommer til at fungere som pengekarruseller kommer an på, hvor nicheorienterede de formår at være.

Gør som Jyllands-Posten
Vi kan allerede se at nichedagbladene hitter, fordi de målretter den redaktionelle linje mere ligesom for eksempel Børsen. Det sikrer læsere og dermed annoncører, som ved hvordan de skal målrette annoncerne.

På samme måde skal magasinerne gøre det, anbefaler Kim Ponsaing og nævner Jyllands-Postens kommende vinmagasin, som et eksempel på et nicheorienteret produkt.

Ikke mere luksus
En niche som magasinerne skal passe på med er luksusnichen. Den kommende lavkonjunktur vil få os til at gå op i, hvad vi får for vores penge, så koncepter som Børsens Pleasure, skal man passe på med, lyder det fra eksperten.

"Folk er på vej fra Irma til Netto, og derfor gør annoncørerne det også," forklarer han.
I stedet kan et magasin, som fokuserer på forbrugerfordele på en 'sexet' måde, blive en måde at score læsere og bane vej igennem lavkonjunkturen.

Glitter hitter
Det seneste avismagasiner, som er bladhusene trykker på avispapir er også en ganske god måde at spare på, og læserne køber også det nye koncept. Alligevel mener Kim Ponsaing, at der er flere annoncekroner at hente i de glittede magasiner. De holder længere tid, og de opnår derfor flere læsere pr. blad. Det lægger annoncørerne vægt - især når lavkonjunkturen også rammer dem.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også