Nyt modemagasin bliver ikke en konkurrent

For snæver målgruppe. Det nye modemagasin FAT Magazine bliver næppe en konkurrent.

Laura Bøge Mortensen

For snæver målgruppe. Det nye modemagasin FAT Magazine bliver næppe en konkurrent.

Ingen annoncer, fire forskellige papirkvaliteter og 188 sider. Det nye magasin FAT, der udgives af det danske designbureau Dyhr.Hagen, lyder umiddelbart som en dyr forretning. Men som udgangspunkt er magsinet snarere et kreativt statement i branchen, forklarer redaktør Mette Krogsgaard Andersen. Magasinet adskiller sig fra designmagasinet DANSK, som Dyhr.Hagen tidligere har udgivet, ved at satse mere på kunst og grafik og mindre på trends.

Bladrer man igennem de nærmest kartonagtige sider, er det nærmest uundgåeligt at blive imponeret over det overdådige layout og de store fotos. Lige så uundgåeligt er spørgsmålet om, hvordan et så dyrt magasin skal finansieres i længden, når salgssprisen kun ligger på 80 kroner.

Annoncer I fremtiden
Mette Krogsgaard indrømmer, at Dyrh.Hagen ikke kan blive ved med at finansiere bladet, som de har gjort i det første nummer.
"På længere sigt overvejer vi annoncering eller sponsorering. Det vil dog nok aldrig blive annoncering på traditionel vis, og det ser jeg egentlig bare som fordel for annoncører," siger hun.

Direktør fra medieudviklingsbureauet Kontrabande Søren Schultz Jørgensen er enig i, at anderledes luksusannoncører kan være fornuftige for Fat Magazine. Så fornuftige at de ikke vil svække men nærmere styrke brandet.

Alligevel mener Søren Schultz Jørgensen ikke, at Fat bliver en salgssucces. "Målgruppen er nok for snæver til, at man vil kunne tjene penge på det, men det går jeg heller ikke ud fra var meningen," siger han og bekræfter, at magasinet derfor ikke bliver en konkurrent til de eksisterende modeblade.

Et skidt satsning?
Nej. Egentlig ikke, nærmere en ambitiøs brandingmetode, lyder vurderingen.
"I gamle dage havde vi en ide om, at alle medier skulle tjene penge, men sådan er det ikke i dag. Magasiner kan sagtens udgives som branding, og det er FAT altså et bevis på", siger Søren Schultz Jørgensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også