Københavner-magasin vil ikke være til fals

Gratismagasinet Citadel kæmper for at fastholde sin redaktionelle uafhængighed, også selvom det betyder afvisning af annoncekroner.
Thomas Bech Hansen
Gratismagasinet Citadel kæmper for at fastholde sin redaktionelle uafhængighed, også selvom det betyder afvisning af annoncekroner.

Tendensen i mediebranchen generelt er, at der skal arbejdes mindst lige så hårdt for at få forretningen til at løbe rundt, som der skal for at få det redaktionelle fokus bredt ud på platformene. Hos det københavnske kulturmagasin Citadel bemærker man, at konkurrenterne tager penge fra annoncører, der samtidig får indflydelse på det redaktionelle stof. En form for product placement, der i magasinsammenhæng kaldes advertorials.

"Der er mange annoncører, der henvender sig for at få bragt en fordelagtig anmeldelse af et produkt eller en restaurant mod betaling. Vi laver bladet for københavnerne, ikke for at sælge andres produkter, og vi vil gerne kunne se os selv i øjnene, og det kan vi ikke, hvis vi anbefaler noget, vi ikke bryder os om", siger Christian Marcus, ansvarlig udgiver for Citadel.

Citadel dækker ni faste stofområder, der indgår i det københavnske kulturliv. Til dette formål er der udelukkende personer ansat med en aktiv baggrund i de miljøer, bladet tager under behandling.

"Vi er forholdsvis aktivistiske. Vi er involverede i København og vil gøre en forskel. Hver eneste anmeldelse og kommentar er en kulturkamp i sig selv. Vi laver kulturkamp på en underholdende måde", siger Christian Marcus.

Han erkender, at Citadels principper ofte står i vejen for væsentlige indtægtsmuligheder, men fastholder til en vis grad sit standpunkt, da et hypotetisk spørgsmål bringes frem:

Hvad siger du, hvis en større kommerciel forlagsvirksomhed kommer med en pose penge og et tilbud om at udgive Citadel i København og resten af landet, eventuelt som købemagasin?

"Nu er det ikke min beslutning alene, men vi ville være yderst lydhør. Vi vil gerne være større, være landsdækkende, udvide online, lave web-tv og en mobilplatform. Vi ville med glæde gøre det sammen med et forlag, der har respekt for konceptet.

"Men vi siger pænt nej tak til et samarbejde, hvis det betyder at Citadel skal laves om til et reklamekatalog med advertorials, artikler om f.eks. wellness og rette os udelukkende efter, hvad annoncørerne vil have"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også