Bonnier Publications køber russisk magasinforlag

Bonnier Publications etablerer sig nu i Rusland ved at overtage aktiemajoriteten i det russiske magasinforlag Vkusnaja Zhizn.
MediaWatch

"Rusland er et unikt land for magasinudgivelse. Markedet er det hurtigst voksende i verden, og lønsomheden er i top: - I Vkusnaja Zhizn har vi fundet et veldrevet magasinforlag, som er et godt brohoved for vores ekspansion," siger administrerende direktør Michael Cordsen, Bonnier Publications.

Det russiske magasinforlag har ikke ønsket at opgive prisen for magasinforlaget. "Men jeg kan sige, at der er tale om et mindre forlag, der har været i stand til at tjene sine egne penge, - og det er det, der har været vores mest kritiske faktor,"siger viceadministrerende direktør, Jens Henneberg, Bonnier Publications.

Han uddyber over for MediaWatch, hvorfor Bonnier Publications satser på magasinmarkedet i Rusland. "Det er det bedst voksende magasinmarked lige i øjeblikket. Det er i Rusland tingene sker. Annoncemarkedet er stagneret i USA, og i Norden er det sværere at brænde igennem med nye brands. Vi opnår med indgangen på det russiske marked en geografisk spredning," siger Jens Henneberg til MediaWatch.

Ved handlen erhverver Bonnier Publications 51 pct. af aktierne i Vkusnaja Zhizn, mens den nuværende ejerkreds beholder resten. Ledelsen i selskabet udgøres af de to stiftere, Elena Trukhina og Natalia Chernysheva, og de fortsætter med at stå i spidsen. Vkusnaja Zhizn skal drives som et selvstændigt selskab i Bonnier Publications-koncernen og skifter i forbindelse med handlen navn til Bonnier Publications.

"Vi er imponerede over de resultater, Bonnier Publications har opnået, og den ekspertise, som koncernen besidder. Derfor er Bonnier Publications den rigtige internationale partner, som kan sikre vores fortsatte vækst," siger administrerende direktør Elena Trukhina, Vkusnaja Zhizn.
Det er tanken, at en del af væksten i selskabet skal ske ved at lancere nogle af Bonnier Publications titler i Rusland.

En af de vigtigste kernekompetencer i Bonnier Publications er at udgive magasiner i flere lande og på flere sprog, og det vil vi også udnytte i det nye setup, siger Michael Cordsen.

Bonnier Publications har hovedsæde i København og udgiver mere end 50 magasiner i Norden. Blandt de mest kendte titler i Danmark er Illustreret Videnskab, Bo Bedre, I Form, Woman og Idényt. Selskabet omsatte for 2 mia. kr. i 2007 og havde et overskud (EBIT) på 300 mio. kr. Bonnier Publications indgår i den svenske Bonnier-koncern.

Vkusnaja Zhizn er etableret i Moskva i 2001 og har ca. 125 ansatte. Forlaget udgiver bl.a. Gastronom, Sadovnik og Ruchnaja Rabota. Desuden er forlaget i gang med store internetinvesteringer og arrangerer events og kurser i tilknytning til magasinerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også