Universiteter er slagmark for gratis udgivelser

Gratisaviser, uni-blade og studiemagasiner kæmper alle om de studerendes tid og opmærksomhed.
Thomas Bech Hansen
Gratisaviser, uni-blade og studiemagasiner kæmper alle om de studerendes tid og opmærksomhed.

Tager man et kig ud over kantinen på et dansk universitet, flyder det ikke blot med penalhuse og pensumlister men i høj grad også blade og aviser som de studerende gratis kan supplere pausen med.

At konkurrencen om læserne er hård blandt gratisaviserne i den 'virkelige verden' er et kendt faktum. På uddannelsesstederne er den mindst lige så hård.

"Vi konkurrerer på tid og opmærksomhed. Hvis vores blad for eksempel bliver sat op i en stander på Århus Universitet (AU), så står vi ved siden af Delfinen (AU-studerendes eget blad, red.), Gaffa og alle gratisaviserne", siger Thomas Elmegård, redaktør på studie- og karriere-magasinet Moment, der er tilgængeligt på alle danske universiteter og udkommer fire gange årligt med et oplag på 40.000. Han mener dog, at Moment skiller sig ud idet indholdet skrives af studerende, og fokus er på de studerendes syn på aktuelle studie- og karriereemner.

Moment udkommer også på cafeer og fitnesscentre i et forsøg på at fange de studerende de steder, hvor de ellers færdes.

Foruden de landsdækkende gratisaviser, Moment og diverse øvrige udgivelser har flere af de større universiteter mindst to in-house udgivelser, der også kæmper om pladsen.

Som specialmagasin er Moment glade for at have studerende som sin målgruppe. Både indholdet og annoncepladsen kan tilrettelægges mere fleksibelt end tilfældet antageligvis er for specialmagasiner med smallere målgrupper.

"Med vores målgruppe kan vi gå meget bredt ud og tage udgangspunkt i nogle store temaer. Vi har sat en tredjedel af bladet af til annoncer, som ofte komplementerer det øvrige indhold ved at indeholde informationer og tilbud fra annocørerne om karriere og job", siger Thomas Elmegård.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også