Flot blad, smal målgruppe

Landets fodboldblade byder nye Player velkommen. Indpakningen får mere ros end indholdet.
Thomas Bech Hansen
Landets fodboldblade byder nye Player velkommen. Indpakningen får mere ros end indholdet.

I denne måned er første udgave af det nye fodbold- og livsstilsmagasin fra Aller, Player, at finde på kioskernes bladhylder. Fokus i denne månedlige udgivelse er på international fodbold blandet med baggrundsreportager, livsstil og mode. Dette indhold kommer pakket ind i et magasin, der med sit glittede papir lægger sig op ad blade som Euroman. MediaWatch foretog en rundringning til tre af de øvrige danske sports- og fodboldblade for at få en umiddelbar vurdering af den nye spiller:

Niels Frydenlund, chefredaktør, 90 minutter:
"Pænt designet blad, men der er efter min smag for meget livsstil og ikke nok sport. Jeg kan dårligt forstille mig, at dem der synes 90 minutter er godt også synes Player er godt og omvendt. Så de tager nok ikke læsere fra os.

For mig at se er det en lidt mærkelig blanding af livsstil og fodbold. Det fremstår som om det først og fremmest er lavet for annoncørerne frem for læserne. Stoffet er lavet, så det sælger annonceplads til solbriller og den slags, og det tror jeg ikke, læserne ønsker."

Emil Norsker, chefredaktør, Sportsfan:
"Flot blad. Vi har været med i tre år og er så trygge i det vi laver, at vi har overskuddet til at sige velkommen. Min rent faglige vurdering af Player er, at der er mange gode ting i det, men det er en ret smal målgruppe, idet fokus udelukkende er på international fodbold.

Jeg kan godt lide blandingen med livsstil, og jeg synes faktisk, Danmark mangler nogle flere mandeblade. Håber der kommer endnu flere, så vi får en god blanding".

Henrik Stegger, adm. direktør, Tipsbladet:
"Det ser godt ud, men ligger langt fra vores normale verden, som er fokuseret på aktualitet og selve fodboldspillet. Ideen med at satse på international fodbold og livsstil gør Player til en slags voksenudgave af Goal, som har en målgruppe på 12-18 årige, der også interesserer sig for hvilke hættetrøjer, Thierry Henry går i.

Jeg tror ikke, vi har de samme titler om et år som i dag. Jeg tror måske, der vil forsvinde en eller to, og det bliver svært for de medier, der ikke satser på onlinedelen. Men jeg håber, det lykkes for Player og de andre, for de tager ikke noget fra os og så er det jo kun positivt for os alle, at der bliver skabt noget hype omkring fodbolden".

Hos Player er planen ikke at gå de eksisterende fodboldudgivelser i bedene, men at tilbyde noget helt nyt.

"Vi dækker ikke dansk fodbold, fordi det allerede er dækket godt hos for eksempel Tipsbladet. Til gengæld har vi en masse internationalt, og har flere udenlandske kapaciteter til at skrive for os. Vores læsere skal komme fra den gruppe, der er generelt interesserede i fodbold, og ikke nødvendigvis holder med den ene eller den anden klub", siger Players chefredaktør Søren Laursen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også