Ingeniørens omsætning fordoblet på fem år

Arne Steinmark, chefredaktør og adm. dir. for Ingeniøren, ser ingen sorte skyer forude med bedste årsregnskab nogensinde og god start på 08.
MediaWatch

Arne Steinmark, chefredaktør og adm. dir. for Ingeniøren, ser ingen sorte skyer forude med bedste årsregnskab nogensinde og god start på 08.

"Årsregnskabet er den foreløbige kulmination på, at det går godt for specialmedier, det er det stærkeste årsregnskab nogensinde, hvilket vi er glade for i en tid, hvor andre taler om krise," siger Arne Steinmark til MediaWatch.

Flere faktorer har styrket mediehus Ingeniøren i 2007.

"Det er lykkes at vinde markedsandele i forhold til konkurrenterne, at få en større pris per milimeter spalteplads vi sælger til annoncørerne og at hæve prisen som annoncørerne betaler for en intelligent eksponering. Det kalder vi det, fordi den profil vores læsere har, er knyttet til høj indtægt og lang uddannelse, så annoncørerne betaler mere for at nå vores læsere, end hvis de skulle annoncere i Ekstra Bladet. Det er vi blevet bedre til at fortælle annoncørerne om.

På stillingsmarkedet oplever vi en kæmpe efterspørgsel efter arbejdskraft inden for vores område, og mens mange aviser taber læsere, så har Ingeniøren fået flere læsere og har 150.000 hver uge. Nu er vi suverænt det største specialmedie og har taget et kæmpespring på fem år med en fordobling af omsætningen til 135 mio. kr."

Historisk har det dog vist sig, at også Ingeniørens stillingsområde bliver ramt under økonomiske lavkonjunkturer, der rammer byggeri og relateret industri.

Blandt Nyhedsmagasinet Ingeniørens annoncører finder man virksomheder inden for produktion, elektronik, it og biotek, dermed afviser Arne Steinmark, at IDA-ejerskabet giver særlige annoncemæssige fordele, udover området for stillingsannoncer.

Bladet sendes hver fredag til Ingeniørforeningens 66.019 medlemmer og har et oplag for andet halvår 2007 på 66.566 eksemplarer ifølge Dansk Oplagskontrol.

"Vores læsere er folk der er uddannet ingeniører, vi har en rent kommerciel aftale med vores ejere, Ingeniørforeningen, og jeg har en professionel bestyrelse. Vores ejer køber annoncer, når de vil i kontakt med vores læsere, men vi får ikke nogen støtte fra ejeren, tværtimod har de lige trukket udbytte ud af årsregnskabet, og bruger os som en kommerciel virksomhed."

Ifølge årsregnskabet har Ingeniørforeningen indrykket annoncer i Ingeniøren i 2007 for i alt 6,7 mio. kr., samt købt abonnementer for 13,7 mio. kroner.

Arne Steinmark er også tilfreds med udviklingen for Version2.dk, der nu ikke længere eksisterer selvstændigt på tryk.

"Vi har lukket den trykte udgave af Version2, men til gengæld har vi hver uge it-stof i Version2-brandet i Ingeniøren. Ser man på nettet er vi med Ingeniøren og Version2 røget langt op ad FDIM-listen. Vi koncentrerer os om at skabe grupper, hvor brugerne kan diskutere it-tekniske emner med hinanden, det betaler sig og Version2.dk bidrager nu med mere til forretningen end det koster."

Ingeniøren er ikke blevet afskrækket af det fejlslagne forsøg med Version2 på tryk og har nye planer i skuffen, som Arne Steinmark endnu ikke kan fortælles nærmere om. Til gengæld har han et bud på, hvad Version2.dk gør bedre end andre net-medier om it.

"Hvis man ser på specialmedier, er vi tæt på vores læsere, det kan vi se virker, der er heller ikke så mange andre der skriver intensivt om ny teknologi og forskning, som vi gør. Klima og energikrisen har gjort det relevant at finde løsninger, og der kan vi noget hos os med den faglige baggrund, vi har. Ser man på den trykte avis relancerede vi i efteråret, hvor vi lagde mere vægt på substans og løsninger i stedet for kun at skrive om problemer, derudover har vi opprioriteret måden at illustere historierne på grafisk, det kan vi også se vores læsere er glade for."

De positive konjunkturer og jobmanglen har i høj grad styrket Ingeniørens vækst, der indtil videre er fortsat ind i 2008.

"Her hos os er vi ikke bekymret for konjunkturudviklingen i 2008, vi har haft det stærkeste kvartal nogensinde i år, det går supergodt. Så langt jeg kan se, er der ikke noget der tyder på, at det skulle gå dårligt, så vi ser positivt på fremtiden, men vi er jo ikke jubelidioter."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også