Erhvervsmedier skal tale til kvinders følelser

Protocol er et nyt flermedielt projekt, der vil give forretningskvinder et alternativ til dameblade og de etablerede erhvervsmedier.Erhvervs-universet Protocol er et online-medie og et magasin, der udbydes til udvalgte virksomheder i form af et eksklusivt medlemskab.Der uddannes hele tiden kvinder med potentialet til at tage en lederstilling i erhvervslivet, men ligestillingen i toppen af arbejdspladserne endnu ikke slået helt igennem.
Thomas Bech Hansen

Protocol er et nyt flermedielt projekt, der vil give forretningskvinder et alternativ til dameblade og de etablerede erhvervsmedier.

Erhvervs-universet Protocol er et online-medie og et magasin, der udbydes til udvalgte virksomheder i form af et eksklusivt medlemskab.

Der uddannes hele tiden kvinder med potentialet til at tage en lederstilling i erhvervslivet, men ligestillingen i toppen af arbejdspladserne endnu ikke slået helt igennem.

"Virksomhederne vil gerne have kvindelige ledere og kvinderne vil gerne, men de føler sig ikke berettigede til det. De skal føle, at de har det der skal til for at blive ledere. Vi vil gerne fortælle kvinderne, at det slet ikke er så svært endda og opfordrer dem til at tænke stort", siger Protocols chefredaktør Christel Skousen Thrane til Mediawatch.

Ideen til projektet startede med en trang til at lave et erhvervsmagasin for kvinder, uden at komme i familie med blade som Børsen eller Femina.

"Vi ville lave et blad til kvinder, der ønsker et alternativ til damebladene, som efter vores mening ikke er gode nok til at skrive karriere- og erhvervsstof. Kvinderne vil gerne læse erhvervsstof, men problemet er, at de eksisterende erhvervsblade heller ikke appellerer til kvinderne, fordi de er skrevet til mænd. Blade som for eksempel Børsen og Berlingske Nyhedsmagasin byder ikke på meget andet end tekst og små billeder, og man bliver i højere grad nødt til at tale til følelserne, når man henvender sig til kvinder. Kvinder skal føle sig lækre og forkælede, og det gør de ikke i de blade. I vores blad skal hvert opslag være en oplevelse. Kvinderne vil gerne blive klogere, men ikke på mande-måden, som er meget kontant", siger Christel Skousen Thrane.

Projektet rummer dog meget mere end magasinet, der har premiere i marts og derefter udkommer hver anden måned i 10.000 eksemplarer.

"Efter vi havde fået ideen til magasinet, gik vi skridtet videre og tænkte: Hvis vi virkelig vil noget med det her, skal vi give kvinderne nogle redskaber, de kan bruge til at udvikle sig i den retning, de selv ønsker. Og så udvidede vi det til Protocol projekt, som indeholder tilbud om netværksgrupper, kurser, foredrag, mentoordning og konferencer", siger Christel Skousen Thrane.

Udover Christel Skousen Thrane består Protocol project af strategisk direktør Benja Stig Fagerland, kontakt direktør Mulle Juul Korsholm, Erhvervspsykolog Caroline Eich Heine og kreativ direktør Heidi Volke.

Efter lanceringen i Danmark forventer Protocol at udvide projektet til Norge og Færøerne og siden måske andre europæiske lande.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også