Stort oplagsfald for norske ugeblade

Norske tal viser, at ugebladenes oplag faldt med 2,4 pct. i 2007. Særligt Allerkoncernen er ramt.
MediaWatch

Norske tal viser, at ugebladenes oplag faldt med 2,4 pct. i 2007. Særligt Allerkoncernen er ramt.

92 mio. ugeblade og magasiner blev købt af nordmændene ifølge oplagstallene for 2007, skriver journalisten.no. Det svarer til en ugentlig nedgang på 43.000 blade sammenlignet med året før.

"Konkurrencen med aviserne og deres mange magasiner og weekendtillæg om stadigt mere ens indhold giver udslag i oplagstallene også for magasiner og ugeblade," siger direktør for Magasin- og Ukepresseforeningen, Karen Eldbjørg Toven.

Konkurrencen går særligt ud over Aller koncernen, der er i drabelig kamp med det Egmont-ejede Hjemmet Mortensen på det norske marked.

Største oplagsfald i rene tal oplevede Se og hør på deres tirsdagsudgave der gik tilbage med 31.556, også weekendudgaven gik tilbage med 10.380. Det Aller-ejede familieblad Allers gik tilbage med 15.613 i løbet af året.

Se og hør er dog stadig størst med et oplag på tirsdagsudgaven på 235.695. Weekendenudgaven må se sig overhalet af Egmont-konkurrenten Her og Nå med et oplag på 179.422 mod Se og hørs 175.517.

Egmonts familieugeblad Hjemmet er Norges andetstørste ugeblad med et oplag på 206.543.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også