Aller forberedt på lavpriskrig

Aller Press er parat, hvis den norske lavpriskrig på familieugeblade rykker til Danmark.
Tine Brødegaard Hansen

Det siger forlagsdirektør Per Ingdal til MediaWatch, men Aller ønsker ikke selv at udløse en priskrig i Danmark, sådan som det er sket i Norge.

"Det er et scenarie vi er forberedt på, men vi har ingen interesse i at åbne for et lavprismarked. Vi vil ikke være first movere på det område, men vi er klar, hvis andre er," siger Per Ingdal.

I Norge er hyggen nemlig gået af familieugebladene, der er våben i en lavpriskrig mellem norsk Aller og Hjemmet Mortensen. Bladkoncernen er ved at blive opkøbt af Egmont, som hidtil kun har ejet halvdelen af den.

"Man kan aldrig vide om den norske situation bliver en realitet i Danmark, men det kræver, at nogen ser et hul i markedet. Det hul er smallere i Danmark, fordi prisniveauet på familieugeblade i forvejen er meget lavere end i Norge," siger Per Ingdal.

Priserne på familieugeblade ligger i Norge på ca. 37,50 kr., mens de i Danmark ligger på ca. 25 kr.
Allers nye lavprisblad koster 19 kr.

Egmonts adm. direktør, Kjeld Lucas, henviser også til de anderledes markedsvilkår i Danmark sammenlignet med Norge.

"Aller har jo kun et familieugeblad i Norge, som har et relativt lille oplag, situationen ser anderledes ud herhjemme," siger Kjeld Lucas.

Han ønsker at kommentere, hvad Egmonts modtræk ville være, hvis Aller eller en anden aktør udgav et lavpris familieugeblad.

"Det er et hypotetisk spørgsmål, og generelt udtaler vi os aldrig om vores projekter, fordi ugebladsmarkedet er så konkurrencepræget, men det er klart, at der hele tiden er nye tiltag til overvejelse," siger Kjeld Lucas.

Per Ingdal ønsker heller ikke at komme nærmere ind på, hvad Allers lavpris-plan indeholder, eller hvilke ugeblade den berører.

Indtil videre er det primært markedet for sladderblade, der har været berørt af lavpris-lanceringer i Danmark.

"Sladderbladsmarkedet har de lavprisblade det skal have. De eksisterer alle sammen stadig, så de må have deres berettigelse, men selvfølgelig ville vi ønske der var færre, og at de der var, blev udgivet af Aller," siger Per Ingdal.

Aller udgiver i øvrigt det billigste ugeblad på markedet, nemlig tv-oversigten '7 tv-dage', der koster kr. 8,25.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også