Mediebureauer for konservative

Magasinbranchen er præget af mikrosegmentering og mainstream, men mediebureauernes skepsis stopper nytænkning.
Tine Brødegaard Hansen

Magasinbranchen er præget af mikrosegmentering og mainstream, men mediebureauernes skepsis stopper nytænkning.

"Mediebureauerne er i høj grad en stopklods for nytænkning af magasin-formater. Det er mit klare indtryk fra den alternative del af magasinbranchen," det siger redaktør og medieobservatør Nadja Pass til MediaWatch.

"Segmentering af målgrupper er et effektiv analysemetode for mediebureauerne, men hvad med de magasiner, der går på tværs af forskellige målgrupper?"

"Der skal ikke mere end et par annoncer til, så kan magasiner som Reflexioner udkomme, men de par annoncer kan være meget svære at få. Når kun få mennesker får adgang til en anden type magasiner end de der dominerer markedet i dag, virker det som om, at kun de sidstnævnte kan lykkes," siger Nadja Pass.

Reflexioners læsere fordeler sig over mænd og kvinder, forskellige aldersgrupper og land og by. Det er bevidst usegmenteret, og går efter at ramme læsere der ønsker at blive udfordret og underholdt på samme tid.

"I en del tilfælde har forskellige annoncører selv henvendt sig til os. Andre gange har vi overtalt dem. Men når deres mediebureauer kommer ind i billedet, falder det hver gang til jorden."

Hun tilføjer, at nichemedierne ikke kan levere den slags materiale, mediebureauerne traditionelt har brug for.

"Det er en anden type argumentation, der skal være begrundelse for at annoncere hos os. Og det er det jeg ville ønske, at mediebureauerne var mere åbne overfor."

"Mange magasiner og ugeblades oplag er jo faldende. Det tyder på, at de traditionelle mediehuse ikke i tilstrækkelig grad dækker læsernes behov. Mange vil gerne udfordres, enten ved mikrosegmenterede tilbud, eller nogle der taler til interesser på tværs af målgrupper" siger Nadja Pass.

Hun spår ikke den brede midterstrøm af næsten ens magasiner en lang levetid i fremtiden, såsom de talrige modemagasiner til kvinder.

Allers kommende blad til karrierekvinder 'CV' kunne være et eksempel på en positiv mikrosegmentering.

"Den type magasiner er interessante fordi de rammer så specifikt. Til gengæld skal der ikke meget til for, at man falder uden for målgruppen," siger Nadja Pass.

Hun forklarer de brede kvindeugeblade og magasiners krise med, at de rammer så bredt, at de ikke sikrer læserloyalitet: "Alt for Damerne siger jo det hele. Så længe man er af hunkøn, er man i målgruppen, men sådan opleves det ikke af mange i min generation," siger Nadja Pass.

Magasinet 'Psykologi' er ifølge Nadja Pass et eksempel på et magasin, der også forsøger at samle folk om en specifik interesse, snarere end om emner der retter sig mod deres køn eller alder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også