Dameblades fald ikke stoppet

Unge kvinder gider ikke læse dameblade. Derfor er Femina og Alt for Damerne trængt med et stort tab af læsere til følge.
MediaWatch
Unge kvinder gider ikke læse dameblade. Derfor er Femina og Alt for Damerne trængt med et stort tab af læsere til følge.

Alene sidste år tabte de to blade omkring 16 procent af læserne, skriver Berlingske Tidende.

Det svarer ifølge avisen til et fald på omkring 120.000 læsere tilsammen.

Det store læserfald betyder samtidig også, at annonceindtægterne til bladene falder - og det kan gøre rigtig ondt på forlagene, hvor damebladene i en årrække har bidraget med store overskud. Eksempelvis står Femina for 25 procent af reklameomsætningen hos Aller, mens Alt for Damerne står for 43 procent hos Egmont.

Samtidig kæmper bladene med en stigende gennemsnitsalder, hvor flertallet af læserne hos begge blade er på over 40 år - et tal der stiger i takt med, at læserne ældes.

Både Aller og Egmont har med særlige magasiner forsøgt at få de unge kvinder i tale - men det er ikke rigtig lykkedes, og derfor er det stadig de gamle flagskibe, der trækker både læserne og indtjeningen hjem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også