Dameblades fald ikke stoppet
Alene sidste år tabte de to blade omkring 16 procent af læserne, skriver Berlingske Tidende.
Det svarer ifølge avisen til et fald på omkring 120.000 læsere tilsammen.
Det store læserfald betyder samtidig også, at annonceindtægterne til bladene falder - og det kan gøre rigtig ondt på forlagene, hvor damebladene i en årrække har bidraget med store overskud. Eksempelvis står Femina for 25 procent af reklameomsætningen hos Aller, mens Alt for Damerne står for 43 procent hos Egmont.
Samtidig kæmper bladene med en stigende gennemsnitsalder, hvor flertallet af læserne hos begge blade er på over 40 år - et tal der stiger i takt med, at læserne ældes.
Både Aller og Egmont har med særlige magasiner forsøgt at få de unge kvinder i tale - men det er ikke rigtig lykkedes, og derfor er det stadig de gamle flagskibe, der trækker både læserne og indtjeningen hjem.