MediaWatch

Distributører efterlyser gennemsigtighed i Copydan

Copydans afgiftssystem er uigennemsigtigt og for komplekst, lyder det fra flere af landets tv-distributører. Copydan vil forbedre informationsarbejdet.

Foto: PR, TDC

Landets tv-distributører sender på vegne af danskerne flere og flere penge til Copydan, men baggrunden for Copydans opkrævninger er uigennemsigtige og for komplekse, siger flere af distributørerne til Berlingske.

En af dem er TDC, der ejer landets største distributør Yousee. TDC betegner Copydans tarifsystem og kontrakter som de mest komplekse, TDC har med eksterne indholdsleverandører. TDC har ca. ti ansatte, der beskæftiger sig med Copydan-området i løbet af et år.

"De kontrakter er så komplekse, at de slet ikke kan sammenlignes med noget som helst andet," siger Christian Philip Morgan, mediedirektør i TDC.

Copydan Verdens TV anerkender, at afgiftssystemet kan være vanskeligt at forstå, og derfor har Copydan Verdens TV igangsat øget informationsarbejde og møder med aktører, udtaler Karen Rønde, chef for jura, kommunikation og marketing til Berlingske.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs