MediaWatch

Prisen på TV-pakker er steget markant

De danske TV-pakker er meget dyrere over de seneste par år, viser en ny opgørelse.

Som tv-seer i Danmark er man nødt til at have flere penge op af lommen end tidligere, hvis man gerne vil have tv-kanaler på fjernsynet. Siden 2009 er Yousees tre standardpakker eksempelvis blevet henholdsvis 35, 43 og 47 pct. dyrere. Også hos antenneforeningerne har man mærket stigningen. Her har stikprøver hos seks foreninger vist, at prisen er steget med helt op til 200 pct. Det viser en opgørelse, som Søndagsavisen har fået foretaget af Forbrugerrådet Tænk.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er priserne steget, fordi udbyderne fylder pakkerne med kanaler, som forbrugerne er ligeglade med.

”Forbrugerne får stoppet flere og flere kanaler ned i halsen, selvom de i udgangspunktet ikke beder om det. Vi mener, at grundpakken kun skal bestå af licensbetalte kanaler, og derfra skal det være muligt for forbrugerne kun at tilkøbe de kanaler, de vil se,” siger Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk, til Søndagsavisen.

Hos Stofa forklarer, at de er nødt til at smide flere kanaler ned i pakkerne for at holde prisen nede.

”For at få mængderabatter, når vi forhandler med producenterne, må vi acceptere krav om at få deres kanaler med i specifikke pakker. Hvis ikke vi accepterer de krav, bliver det dyrere for kunderne,” siger Henrik Eske, kommunikationspartner for Stofa.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs