TV 2-koncern får svagere position

De seneste to uger har TV 2-koncernens fem tv-kanaler ramt en rekordlav kommerciel share på ca. 50 procent, men det bliver realiteterne fremover, siger mediabureau.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's hovedkanal står i disse uger med den laveste kommercielle seerandel, siden TV-Meter panelet blev etableret i 1992.

Det overasker nu ikke Mediaedge:cias Broadcast Director. Han ser det som en naturlig udvikling, i takt med at flere seere får adgang til flere danske og udenlandske kanaler, hvor flere af de udenlandske har dansk speak og tekster.

"Nej, det bemærkelsesværdige er, at TV 2's hovedkanal, plus nichekanalerne, igen i sidste uge samlet havde en kommerciel seerandel, der lå omkring 50 procent. Det er ikke sket siden 1999," siger Broadcast Director Flemming Jensen.

I sidste uge var TV 2's kanaler kun ramt af en mindre tilbagegang i forhold til 2009-niveauet. Det var TV 2's nichekanaler der gik tilbage, mens hovedkanalen havde en marginal fremgang.

To faktorer presser TV 2
Det nye lavpunkt for TV 2-koncernens samlede shareniveau skyldes to aktuelle faktorer, der trækker nedad, vurderer Flemming Jensen.

For det første kan alle TV 2's konkurrenter ses af langt flere, efter deres penetration blev opjustereret i december på baggrund af tilgangen af flere multikanalhusstande i 2009, ikke mindst i kølvandet på det analoge sluk.

"TV 2 hovedkanalen faldt signifikant i share fra oktober til november i 2009, hvilket klart indikerer, at man er blevet ramt af digitaliseringen og den deraf følgende hårdere konkurrence på "hjemmebanen" - også i form af de ekstra DR-kanaler," supplerer TV Director Finn Kristensen, Mediacom.

Flemming Jensen siger:

"Det er struktruelle ændringer, som TV 2 godt kendte til, og som man ikke kan gøre så meget ved andet end at acceptere de nye betingelser."

Programkonkurrence kl 19.00
Den anden faktor en programmæssig svaghed dette forår, som TV 2 selv er ude om.

"TV 2 har mange gode programmer, men er nok uden de store fyrtårne dette forår. Dernæst rammes TV 2 af krigen om middagsgæster, der føres på TV3 og Kanal 5, der hver dag samler mere end 300.000 seere kl 19-20.00. Det skærer dybt ind i et gammelt, sikkert TV 2-timeslot, og det påvirker sharen."

Er det realistisk, at TV 2 slår hårdt tilbage i 2010 og formår at løfte sig op fra de 50 procent. Eller skal TV 2 længere ned?

"Det bliver ikke værre for TV 2. Men det er også svært at se, hvad TV 2 kan slå tilbage med. Man kan ikke bekæmpe konkurrenternes højere dækning,"  siger Flemming Jensen.

"Det må forventes, at TV 2 (hovedkanalen) løbende taber seere, for det er det billede, man har set i alle andre lande, men TV 2 har dog en stærk sommer med fodbold VM  I den måned, det står på, forventer jeg, at de henter noget af det tabte tilbage igen," supplerer Finn Kristensen.

Skal TV 2 og markedet regne med, at TV 2-koncernen synker ned på en 40 procent share om f.eks fem år?

"Fem år er langt tid ude i fremtiden, men et niveau på en 40 procent share er vel ikke umuligt. Jeg er dog i tvivl om, vi overhovedet vil bedømme tv-kanaler på penetration og shares om fem år. Jeg tror, de gamle begreber opløses."

Broadcast-afdeling hos Mediaedge:cia betragter tv-markedet i personer 21-50 år, og ser på kanaler målrettet voksne seere, dvs. rene børnekanaler er undtaget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også